هدف گذاری چیست؟

اگر می خواهید موفق شوید ، باید هدفی را برای خود مشخص کنید. بدون داشتن هدف تمرکز نداشته و از مسیر مشخصی برخوردار نیستیم. هدفگذاری نه تنها به شما اجازه می دهد مسیر زندگی و کسب و کار خودتان را در دست داشته باشید ،  ملکه به شما اجازه می دهد تا از آن به عنوان یک بنجمارک  برای تعیین موقعیت خود استفاده کنید. یک لحظه فکر کنید: پس انداز کردن در بانک تنها در زمانی دلیلی برای موفقیت شما به حساب می‌آید که  هدف شما جمع کردن ثروت باشد اما اگر در پی یک کار خیرخواهانه باشید ، این کار برخلاف هدف شما است و برای شما موفقیت به حساب نمی‌آید. با این این وجود برای دستیابی به هدفهای خودتان ، باید به خود و بدانید که چگونه باید هدف انتخاب کنید.

 هدف گذاری چیست ؟

هدف گذاری فرایندی است که طرح ریزی و پیاده سازی پیشرفت یک شخص یا گروه از طریق آن انجام می‌شود. این فرآیند به خصوص باعث ایجاد انگیزه شده و فرد یا گروه را تا رسیدن به هدف یا مقصد مورد نظر راهنمایی می کند. هدف گذاری یکی از مهمترین و اصلی ترین موضوعات مطرح شده در کتاب ها و مباحث مربوط به حوزه موفقیت ، مدیریت و توسعه فردی می باشد.

هدف گذاری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل در رسیدن به چیزهایی است که در زندگی می‌خواهیم. هدف به شما انگیزه و جهت برای حرکت می دهد. برای هدف گذاری لازم است نکاتی بدانید که  در این مقاله کلینیک مشاوره موفقیت برای شما تهیه  کرده است.

۱- اهدافی انتخاب کنید که موجب انگیزش برای شما شوند

موجب انگیزه شدن به این معنا است که هدف انتخاب برای شما مهم باشد و ارزش قابل توجهی برای دستیابی به آن وجود داشته باشد. اگرعلاقه‌ای به نتیجه آن داشته باشید یا ارتباطی با آینده شما نداشته باشند ، احتمال سعی و تلاش برای دستیابی به آن برای شما کم است. در غیر این صورت اهداف بسیار زیادی که مرتبط با شما و آینده شما  است انتخاب می کنید و در نهایت زمان لازم برای رسیدگی به آن در اختیار ندارید از آنجایی که برای دستیابی به اهداف نیاز به تمرکز دارید ، از شانس موفقیت شما در رابطه با آن کاهش می یابد که در ادامه پیامدهای روانی دیگری هم برای شما ایجاد می کند.

۲- اهداف هوشمندانه ای انتخاب کنید

اهداف هوشمندانه  دارای ۵ ویژگی هستند که عبارتند از:

مشخص باشند ، قابل اندازه گیری باشند و قابل دستیابی باشند ، مرتبط با شرایط واهداف بلندمدت تر شما باشند ، وابسته به زمان باشند و زمان پایانی برای دستیابی به آن ها وجود داشته باشد.

۳- اهداف خود را مکتوب کنید

فیزیکی نوشتن یک هدف بر روی کاغذ موجب واقعی و ملموس شدن آن می‌شود. به عبارتی شما دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای فراموش کردن آن ندارید. سعی کنید در زمان نوشتن یک عدد به جای استفاده از فعل “دوست دارم ” یا “شاید ” از فعل” خواهم”  استفاده کنید. مثلاً “امسال هزینه های عملیاتی خودم را ۱۰ درصد کاهش می دهم” و نه اینکه “دوست دارم امسال هزینه های عملیاتی خودم را ۱۰ درصد کاهش دهم”. یک  مشاوره خوب در اصفهان می تواند شما را در هدف گذاری موثر راهنمایی کنم.

۴-  یک نقشه راه تعیین کنید

این قدم اغلب در پی فرآیند هدف گذاری فراموش می‌شود ، چرا که در عمل درگیر انتخاب هدف و رسیدن آن شده و فقط بر روی آن تمرکز می‌کنید و فراموش می‌کنید روند رسیدن به آن را تعیین کنید. به این منظور باید در یک برنامه جداگانه به تعیین تک تک  قدم های کوچکی و بپردازید که باید برای رسیدن به هدف مهم تر خود آنها را نهایی سازید. ضمن اینکه باید در طی انجام دادن هر یک از این مراحل و قدم‌های ، با خط زدن آنها اقدام به حذف آنها از لیست خودتان بکنید و این گونه حس تغییر و رشد کردن را به خودتان انتقال دهید.

۵- به آن وفادار باشید

به خاطر داشته باشید که این فرآیند هدف گذاری فرایندی طولانی مدت است و تنها وسیله‌ای برای رسیدن به هدف نهایی است. باید به آن وفاداربود  تا رسیدن به آن رفته‌رفته آسان شود. در این بین هدف و مقصد نهایی همواره باید ثابت باقی بماند ، اما نقشه راه تعیین شده می تواند در بازه های زمانی مختلف در تغییر کند. فقط باید توجه داشته باشید که ارتباط آنها با هدف بزرگتر ، حفظ شده و ارزش و ضرورت آن برای شما در حد بالایی قرار داشته باشد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.