درمان افکار و رفتار خودآزاری

رفتارهای خود آزاری اغلب به علت های گوناگونی صورت می گیرد که مهمترین آنها خشم های فروخورده و تنبیه کردن خود و مبارزه با شرایط نا امید کننده و کسل کننده است. خودآزاری بیانگر رنج های عمیق فرد است از روی ناامیدی انجام می شود و گاهی نیز به منظور جلب توجه و برانگیختن حس ترحم دیگران صورت می‌گیرد.

  گاهی نیز به علت شرایط کسل‌کننده ، فرد از خودآزاری به منظور جانشین کردن چیزی به جای هیچ چیز و احساس زنده بودن به جای  بی حس و حالی استفاده می کند.

 ما اغلب در شناخت خود آزاری دیگران بسیار خوب هستیم اما به سختی آن را در خودمان به رسمیت می شناسیم و تنها روش درمان خود آزاری ، با خودشناسی ممکن است  پس عمیق‌تر به خودتان نگاه کنید و با مراجعه به کلینیک مشاوره موفقیت راه های مقابله با خود آزاری را بهتر بشناسید در اینجا روشهای خودشناسی برای درمان خود آزاری را بیان میکنیم که شما را راهنمایی خواهد کرد.

۱-  از سطح خود مطلع شوید

  توجه داشته باشید که سطوح مختلفی در زندگی وجود دارد. آیا مدت زمان طولانی در یک سطح معینی از درآمد گیر کرده‌اید ؟ با تعدادی از مشتریان خود مشکل دارید ؟ آیا شما احساس می کنید که در یک وزن خاص باقی مانده اید ؟ اولین گام در شکستن سقف با تغییر نگرش شما است. سزاوارترین سطح را برای خود در نظر بگیرید.

۲- پذیرش مسئولیت

  یکی از راه‌هایی که مردم  خود آزاری می‌کنند ، این است که از مسئولیت آنچه که به آنها داده شده سر باز می زنند و دیگران را سرزنش می کنند. نیروهای خارجی ، مانند افراد و شرایط  ،  ممکن است بخشی از مسئولیت شکست شما برای کسب آنچه شما میخواهید ، باشد با این حال در نهایت انتخاب های شما و اقدامات شما تعیین کننده پایان مسائل است. قربانی کردن دیگران را کنار بگذارید و زمام امور را در دست بگیرید.

۳- الگوهای خود را شناسایی کنید

 هنگامی که به خواسته های خود نزدیک میشوید چگونه خود را متوقف می کنید ؟ به عبارت دیگر برای دفاع از خود چه می کنید ؟ شاید شما موارد زیر را انجام دهید:

هنگامی که زنگ ساعت در صبح زنگ می‌زند ، بارها دکمه خاموش آن را فشار می دهید. خواب زیاد ، یکی از راه‌های اجتناب از خطراتی است که برای رسیدن به هدف انجام می دهید. شما تحریک‌پذیر می‌شوید و خود و به همه چیز ضربه  میزنید نگرانی شما شدید می شود و بیمار می شوید. برای مقابله با مشکلاتتان ، برنامه ریزی کنید. بنابراین شما می‌توانید برنامه ریزی کنید و تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید با هر مشکلی روبرو شوید و ذهن خود را درگیر مسائل جانبی نکنید و بر هدف اصلی تمرکز داشته باشید.کلینیک روانشناسی اصفهان میتواند در شناخت الگوها به شما کمک کند.

۴- دوری کردن از افرادی که مانع پیشرفت شما می شوند

بیایید با آن روبرو شویم یکی از دلایلی که ما خودآزاری میکنیم ، ترس از پیشرفت به خاطر اطرافیان است.

دوستان و عزیزان خود را تشویق کنید ، تا به شما در تلاش برای بهبود خودتان بپیوندند اما اگر آنها سعی می کنند شما را به عقب برگرداند پس باید از آنها دور شوید. گروهی از افرادی را پیدا کنید که به شما روحیه می‌دهند و دوستان و عزیزان خود را تشویق کنید تا به شما در تلاش برای بهبود خودتان بپیوندند اما اگر آنها سعی کنند شما را به عقب برگردانند و پس باید از آنها دور شوید.

۵-بالا بردن احساسات ارزشمند خود

هرچه بیشتر برای خود ارزش قائل باشید بیشتر احساس می‌کنید که سزاوار خواسته‌های خود هستید و احساس شایستگی می‌کنیم و احساس خود آزاری ، از بین میرود. یک راه برای بالا بردن ارزش خودتان این است که سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه کاری انجام دادی ؟
  • چطور به دیگران کمک کردی ؟
  • به چه چیزی افتخار می کنید ؟
  • چه مقدار به جامعه کمک کرده  ؟

هر چه در ارزش‌های خود بیشتر فکر کنید ، حس بهتری به شما دست می دهد.

درمان خود آزاری

 اگر مبتلا به افکار خود آزاری هستید می توانید از تکنیک توقف فکر یا منحرف کردن ذهن در زمانی که افکار خود آزاری به شما هجوم می آورند استفاده کنید و مدام این عمل را به تعویق بیندازید تا کاملاً و به تدریج آن را فراموش کنید .

 همچنین با یک دوست صمیمی و قابل اعتماد صحبت کنید و احساسات تان را با او در میان بگذارید اما بهتر است از کمک یک روانشناس خوب در اصفهان  برای درمان و غلبه بر افکار خود آزاری تان بهره بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.