چگونه احساس ارزشمندی کنیم؟

زندگی با مشکلات گوناگون و جلوه های رنگارنگش آنچنان ما را گرفتار کرده است که هر چه بیشتر تلاش می‌کنی کمتر به هم میرسیم. دائما احساس می‌کنیم گمشده‌ای داریم. آنقدر روزمرگی‌ها غرق شده ایم که از همه چیز و همه کس غافل مانده ایم مدت‌ها است که فرهنگ مراقبه را به دست فراموشی سپرده ایم. نمی‌دانیم کیستیم ،  کجاییم و چه می‌خواهیم.  بسیاری را می بینیم که به شدت افسرده اند و در زندگی کمتر احساس شادی می‌کنند. این ها کسانی اند که به خود دیگران و محیطی که در آن زندگی می کنند بی توجه اند.مراجعه به یک روانشناس خوب در اصفهان به شما کمک میکند احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنید.

باید پذیرفت که این دست کشیدن از خود ، موجب بروز مسائل زیادی برای فرد و اطرافیانشان می‌شود. در درجه اول احساس بی کفایتی و بی لیاقتی می کند. پدید آمدن این زمینه عاطفی سبب می‌شود که فرد در جریان فکری خود را به کار نیاندازد و هیچگاه خود را برای فهم درک و عمل آماده نبیند. چنین انسانی در شناخت توانایی ها و نقاط ضعف و قوت خود آگاهی ناقص تری دارد ، لذا در تنظیم اعمال و رفتار خویش نا موفق تر است و از فعالیت های مثبت امتناع می ورزد و در نتیجه دچار یاس و افسردگی میشود.

احساس لیاقت و ارزشمندی زیر بنای اعتماد به نفس قدرتمند است. اعتماد به نفس یعنی من توانایی انجام هر کاری را دارم.

شما زمانی احساس قدرت و توانایی می کنید که بدانید انسان ارزشمندی هستید و لایق رسیدن به بهترین ها و زمانی که همین حس را نداشته باشید انگیزه  ، قدرت و توانایی لازم یعنی اعتماد به نفس قدرتمند برای رسیدن  به سطح لیاقت و ارزشمندی خود را ندارید.

مانند یک انسان ارزشمند و لایق زندگی کنید

اگر میخواهید که دنیا خوب با شما تا کند ، باید با خود خوب تا کنید. شما باید در  ظریف ترین و کوچکترین امور برای خودتان احترام قائل شوید.

انرژی های ارزشمند و لایق بودن را به محیط اطراف ساطع کنید. زمانی که تلاش می کنیم در همه جایی زندگی به خود احترام بگذارید کائنات با شما همراه می‌شود و سطح زندگی تان را ارتقا می‌دهد.

اگر خود شما غرور و عزت نداشته باشید هیچ کس دیگری نمی تواند آن را به شما دهد.  خانه ما بر نوع احساس ما تاثیر می‌گذارد. محیط زندگی خود را به گونه ای بسازیم که با قدم زدن در آن احساس شادابی و اشتیاق کنیم. با توجه کردن به خانه مان شخصیت خود را نشان می دهیم ، پاکیزگی هیچ خرجی ندارد.  زندگی کردن در یک آپارتمان کوچک و پاکیزه بهتر از زندگی کردن در یک قصر نامرتب و کثیف است.

 احساس ارزشمندی چیست ؟

احساس ارزشمندی طرز نگاه و باوری است که ما نسبت به خود داریم. میزان ارزشی است که برای خود قائل هستیم. انسان زمانی احساس ارزشمند بودن واقعی را تجربه می‌کند که خودش را همان‌طور که هست بپذیرد.کلینیک مشاوره موفقیت احساس ارزشمندی را به طور صحیح در شما تقویت میکند.

احساس ارزشمندی با میزان توانمندی های ما متفاوت است. شما امکان دارد که فردی توانمند در یک حوزه مشخص باشید در این صورت شما در آن حوزه اعتماد به نفس خوبی دارید ، اما احساس ارزشمندی ارتباطی با اعتمادبه‌نفس شما ندارد. فارغ از این که اعتماد به نفس و توانمندی داریم یا نداریم احساس ارزشمندی می‌تواند در ما کم یا زیاد باشد. میزان ارزشی که برای خود قائل هستیم به مقدار زیادی به طرز نگاهی است که اول به خودمان و سپس به جهان پیرامون داریم.

 احساس ارزشمندی چه تاثیری در زندگی ما دارد ؟

وقتی احساس خوبی در مورد خود داشته باشیم دیگران و دنیا را هم خوب می بینیم ، انتظار رفتارهای دوستان هم از سوی خود و هم از سوی دیگران داریم. حتی اگر فردی با ما تند یا رفتار ناشایست داشته باشد قدرت تحمل و صبر و بردباری ما بیشتر خواهد شد. زمانی که احساس ارزشمندی ما دچار مشکل باشد نگاه منفی نگر و بدبینانه ای به دیگران و جهان هستی خواهیم داشت. دنیا و دیگران برای ما تاثیر نامطلوبی دارد و منتظر رخ دادن حوادث و اتفاقات بد خواهیم بود و در برابر مشکلات و سختی های اولیه جا می زنیم.

 افرادی با احساس ارزشمندی بالا چه ویژگی هایی دارند ؟

  •  خودشان و توانمندی های خود را قبول دارند.
  •  خودشان را همانطور که هست نپذیرفتند.
  •  قبول کردند که آنها هم مانند هر انسان دیگری کمبود و نداشته هایی دارند ولی در حسرت و غم این نداشته ها عمرشان را تلف نمی کنند.
  •  تلاش خود را برای رسیدن به اهدافشان صورت می دهند و در نهایت نتیجه را قبول می‌کنند.
  • سعی می‌کنند کارهای خوب و پیشرفت های زندگی خود را نگاه کنند و نه اینکه دائماً در حسرت گذشته و مرور اشتباهات خود باشند.
  • نسبت به دیگران نگاه بالا به پایین و تحقیرآمیز ندارند.
  • به جای فرار و دوری گرفتن از مردم تمایل به برقراری ارتباط با آنها دارند.
  • زندگی را در تلاش و کوشش او حرکت به سمت مشکلات می‌بینند و از رنج ها و سختی ها فراری نیستند.
  •  انسان‌هایی که احساس ارزشمندی بالایی دارند قادر هستند توانایی‌های خود را شکوفا سازند و از مواجه شدن با مسائل جدید زندگی پرهیز ندارد و نکته مهم این است که همین احساس ارزشمندی بالا  ، توانمندی و اعتماد به نفس آنها را هم بیشتر می‌کند.

احساس ارزشمندی یک منبع درونیست

زمانی که منبع احساس ارزش به خود را وابسته به دیگران کنیم و تصور کنیم که وقتی شایستگی داریم که دیگران ما را خوب و شایسته و قابل تحسین و تمجید بدانند. ارزش و اعتبار ما وابسته به تعریف دیگران خواهد بود در این صورت با توقف تشویق و یا آغاز انتقادات با مشکل مواجه می شویم.در واقع احساس ارزشمندی یک منبع درونی است که فرد فارغ از تعریف و تحسین دیگران در خود به وجود می‌آورد. در این حالت دیگر نه از تعریف اطرافیان به شدت هیجان زده می گردد و نه از انتقاد آنها ناامید و سرخورده خواهد شد. با مراجعه به یک مرکز مشاوره اصفهان میتوانید احساس ارزشمندی را به طور صحیح در خود تقویت کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.