علل پرخاشگری در کودکان

تعاریف متعددی از پرخاشگری شده است. به هر حال، یا پرخاشگری بر اساس پيامدهای قابل مشاهده آن تعريف می شود و یا بر اساس مقاصد شخصی که آن را نشان می دهد. گاهی پرخاشگری را رفتاری می دانند که به ديگران آسيب می رساند. پرخاشگري می تواند بدنی، لفظی يا به صورت تجاوز به حقوق ديگران (چيزي را به زور گرفتن) باشد. نقطه قوت اين تعريف عينی بودن آن است و نقطه ضعف آن اين است که منجر به بسياری از رفتارهایی می شود که ممکن است به طور معمول پرخاشگری تلقی نشود.

می توان گفت پرخاشگری رفتاری است در جهت رسيدن به هدف. و یا اینکه پرخاشگری رفتاری خصمانه است در جهت آسيب رساندن به ديگران. اين نوع پرخاشگری به خاطر متعلقات است. کودکان از يکديگر اسباب بازی مي قاپند و يکديگر را هل می دهند تا به اسباب بازی مورد علاقه خود برسند. به ندرت اتفاق می افتد که کودکان بخواهند به کسی آسيب برسانند يا از روی عصبانيت دست به پرخاشگری بزنند.

بهتر است پرخاشگری را جرئت ورزی متمايز دانست. جرئت ورزی، دفاع از حقوق يا متعلقات (مانند ممانعت کودک از اين که کسی به اسباب بازی اش دست بزند) يا بيان اميال و آرزوها را در بر مي گيرد. دیگران معمولاً شخص با جرئت را پرخاشگر مي دانند، در صورتی که کسی که از حق خود دفاع می کند با جرئت است نه پرخاشگر و این در کودکان مشاهده می شود.

به هر حال، همه ما آرامش را دوست داریم زیرا چنانچه روح انسان در آرامش باشد جسم او نیز آرام است و رشد طبیعی خود را طی می کند. اگر فکر و روح کودکان آرامش داشته باشد، در یادگیری علوم و برخورد با دیگران و زندگی روزمره خود موفق خواهند بود. بنابراین برای موفقیت فرزندانمان در زندگی آینده و رسیدن به مدارج بالای علمی و اخلاقی، باید کوشید و با محبت، صبر و عطوفت با آنها رفتار کرد. در همین راستا، مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره کودک در اصفهان و با بهره بردن از روانشناسان خوب در اصفهان آماده همراهی با شما والدین عزیز و کودکان دلبندتان می باشد.

در ادامه مطلب بطور مختصر به مهمترین علل عصبانیت و پرخاشگری کودکان می پردازیم.

۱) کودکان از والدین الگو می پذیرند

یکی‌ از دلایل‌ بسیار مهم‌ پرخاشگری‌ در کودکان‌ یادگیری‌ است. کودکان همانند الگوهای‌ خود رفتار می ‌کنند. چنانچه‌ پدر یا مادری‌ خلق ‌و خویی‌ عصبانی‌ و پرخاشگر داشته‌ باشند، مسلماً فرزندشان‌ نیز پرخاشگر خواهد شد. این‌ رفتار توسط‌ کودکان یاد گرفته‌ می ‌شود و این فرایند کاملا ناخودآگاه است. لازم‌ نیست‌ والدین‌ با خودِ کودک‌ پرخاشگری‌ کرده‌ باشند؛ کافی است کودک شاهد رفتارهای‌ خشونت ‌بار پدر و مادر با افراد دیگر نیز باشد. بنابراین‌، کودکان‌ از طریق‌ مشاهده، رفتارهای‌ والدین‌ را می ‌آموزند.

۲) ناکامی موجب پرخاشگری کودک می شود

وقتی کودک به هدفش نرسد و ناکام شود، یکی‌ از رفتارهایی‌ که‌ از او سر می‌ زند پرخاشگری‌ است.

۳) اضطراب‌ بر پرخاشگری‌ کودکان اثر می گذارد

کودکان‌ مضطرب‌ کودکان‌ آرامی‌ نیستند و رفتارهای‌ پرخاشگرانه‌ از خود بروز می ‌دهند. آنها بلافاصله‌ پشیمان‌ می ‌شوند و از والدین‌ خود عذرخواهی‌ می‌ کنند. اگر از یک کودک‌ مضطرب‌ بپرسیم‌ که‌ چرا پرخاش‌ می‌ کنی‌ و عصبانی‌ هستی می گوید نمی دانم یا دست خودم‌ نیست.

۴) تضادهای‌ درونی‌ کودکان را پرخاشگر می کند

کودکانی که در دوگانگی‌ و تضادهای‌ درونی‌ قرار می‌ گیرند یا بر سر دو راهی‌ گیر می ‌کنند و نمی‌ دانند کدام‌ راه‌ را انتخاب‌ کنند، دچار تعارض، اضطراب‌ و خشم‌ می ‌شوند. نباید اجازه دهیم کودک برای مدت طولانی در دو راهی‌های‌ زندگی بماند. آنها باید به ‌سرعت‌ و با دقت‌ تصمیم درست را بگیرند.

۵) افسردگی‌ بر پرخاشگری کودکان اثر می گذارد

پرخاشگری‌ و کج خلقی کودکان‌ می ‌تواند نشانه ‌ای‌ از افسردگی‌ آنها باشد. لذا لازم‌ است‌ شرایط‌ زندگی‌ کودک‌ کاملا بررسی‌ شود.

۶) بیماری‌ها و داروها بر پرخاشگری کودکان اثر گذارند

از آنجاییکه بعضی‌ از بیماری‌ها به‌ مصرف‌ داروهایی نیاز دارند که ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ داشته باشند، این داروها کج ‌خلقی‌ و پرخاشگری را در کودکان برمی‌ انگیزند.

۷) آنچه در مدرسه‌ رخ می دهد می تواند کودکان را پرخاشگر کند

وقتی کودکی در مدرسه‌ قربانی‌ خشونت‌ شود، خود این قربانی شدن عامل‌ خشونت‌ او می شود. عواملی‌ که‌ به‌ خشونت‌ در مدرسه‌ می ‌انجامند عبارتند از: مورد تمسخر قرار گرفتن، کتک‌ خوردن و دفاع نکردن از خود، فرار از مشاجرات توسط کودک و متوسل شدن به گریه کردن، گم کردن مدام اشیا، وسایل‌ و پول‌ خود، مورد تمسخر قرار گرفتن لحاظ‌ ظاهری‌ (پارگی‌ لباس‌ و یا نامناسب ‌بودن‌ آن)، خجالتی ‌بودن‌ و سکوت‌ مکرر در کلاس، افت‌ تحصیلی، افسردگی‌ و ناراحت ‌بودن او همگی کودک‌ را قربانی‌ خشونت‌ دیگران‌ می ‌کند و خود کودک‌ نیز عامل‌ خشونت‌ می ‌شود و رفتارهای‌ پرخاشگرانه‌ از او سر می زند.

۸) رسانه های تصویری عامل پرخاشگری کودکان هستند
ماهواره، سینما، تلویزیون، اینترنت و بازی های رایانه ای نیز منبع دیگری برای خشونت در کودکان مخصوصا پسرها هستند. برای مثال، خشونت از ارزش های آمریکایی تلقی می شود و پرخاشگری به عنوان یکی از وسایل رسیدن به هدف تشویق می شود.

مرکز مشاوره کودک در اصفهان

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره کودک در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناسان خوب در اصفهان می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.