راهکارهای مبارزه با ریزه خواری

مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

افرادی که مدام گرسنه می شوند و به ریزه خواری می پردازند می توانند از توصیه های کاربردی مقاله کلینیک روانشناسی اصفهان که در ادامه ارائه شده است ، جهت کنترل ریزه خواری خود استفاده نمایند.

۱) قبل از ریزه خواری، ماده غذایی مورد نظر را داخل ظرفی گذاشته، نشسته و میل نمایید. اینکه نشسته از ماده غذایی مورد نظر خود استفاده کنید بسیار اثربخش است  و پس از مدت کوتاهی نتیجه مثبتی از آن خواهید گرفت. تمرین ساده ای که پیشنهاد می کنیم این است که پیش از باز کردن درب یخچال و سرک کشیدن در آن یک پیش دستی یا لیوان اماده کنید، مکانی را برای نشستن انتخاب کنید و سپس درب یخچال را باز کنید.

۲) چنانچه خوراکی هایی را دور از دسترس دیگران یا برای مناسبت خاصی پنهان کرده اید، از همه آنها رونمایی کنید و در یک پایان هفته یا تعطیلاتی از این قبیل با قرار دادن آنها در اختیار دیگران از آنها دل بکنید. اصلا توصیه می شود کلیه هله هوله ها و خوراکی های خاص خود را به بچه ها و همسایه ها و دیگران هدیه بدهید تا از وسوسه شدن و ناخنک زدن به آنها رها شوید.

۳) برای وعده های غذایی و میان وعده ها زمان معینی انتخاب کنید تا خوردن مواد غذایی شما نظم پیدا کند. هرچه این وعده ها مخصوصا وعده های غذایی اصلی در کنار خانواده و به همراه آنها باشد نه تنها کانون خانواده گرم تر می شود بلکه همه با همفکری هم به برنامه ریزی برای تدوین نوع غذای روزانه می پردازند و با توجه به توافق اعضای خانواده برای نوع غذای انتخاب شده، از به هدر رفتن مواد غذایی هم جلوگیری می شود.

۴) به طور نامحسوس، آهسته و پیوسته از حجم غذای روزانه خانواده در طول هفته کم کنید. از طرف دیگر مواد غذایی مصرفی خود را از بین غذاهای پر حجم و کم انرژی اما غنی از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن انتخاب کنید. بجای سرخ کردن مواد غذای و فرو بردن آنها در ظرفی پر از روغن، مواد غذایی خود را بخار پز، آبپز و گریل پز کنید و از روغن های مایع مخصوص سرخ کردن استفاده نمایید. بهترین روغنی که می توانید استفاده کنید روغن زیتون می باشد که برای قلب و عروق بسیار مناسب است.

۵) به جای استفاده از پیش غذا و دسرهای رنگارنگ و خوشمزه از سالاد فصل هم به صورت خام و هم پخته استفاده نمایید. می توانید به همراه سالاد خود از سرکه سیب یا آبغوره خانگی هم استفاده نمایید. برای تزئین و تغییر طعم سالاد هم می توانید از دانه های کنجد، تخم کتان، گردو یا بادام خورد شده، کشمش، سیب و هویج رنده یا حلقه شده هم بهره ببرید.

۶) شما باید برای مبارزه با ریزه خواری خود زمان بگذارید. ریزه خواری نوعی اعتیاد است. توصیه می شود برای زمان ریزه خواری فعالیت های دیگری جایگزین گردند تا فرد از ناخنک زدن به مواد غذایی و اصلا دیدن مواد غذایی دور بماند.

چنانچه جایگزینی فعالیت غیرغذایی برای شما امکان پذیر نیست مواد غذایی زیر را در دسترس خود قرار دهید:

الف) کرفس، خیار، هویج، گوجه، مغز کاهو را در دسترس خود قرار دهید و هربار که تمایل به ریزه خواری دارید از یکی دو مورد از موارد نام برده شده در کنار هم استفاده نمایید. بهتر است هویج را در پایان ناخنک زدن خود مصرف کنید زیرا میل شما به خوردن مواد شیرین را تعدیل می کند و البته خوردن هویج به شما لذت می دهد.

ب) از لوبیای سبز آبپز شده با مقداری پیاز خورد شده و پودر سیر و روغن زیتون بعلاوه مقداری سرکه یا آبغوره هم می توانید بجای هله هوله استفاده کنید. شما باید برای ریزه خواری خود نه تنها مشغولیت مناسبی انتخاب کنید بلکه ذائقه خود را نیز در نظر داشته باشید تا بارها و بارها به این مواد غذایی غنی روی آورید و علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خود لذت می برید، به بدن شما هم آسیبی وارد نشود.

ج) و اما سومین پیشنهاد جایگزین ما این است که مقداری پاپ کورن مخلوط با یک عدد هویج پخته و قطعه قطعه شده که با آبلیموی تازه مخلوط شده اند را امتحان کنید. این کار هم شما را مشغول می کند و هم شامل مواد غذایی حیاتی سلول های بدنتان خواهد بود. پیشنهاد دیگری اینکه یک قاشق نخودچی نمکین و تعدادی بادام نمکی نیز می تواند شما را از هوس و میل به ریزه خواری دور کند. این پیشنهاد برای جلوگیری از افت قند و فشار خون بسیار مناسب می باشد.

۷) همانطور که در بالا اشاره شد، در کل از خرید و مخصوصا انبار کردن هله هوله ها خودداری کنید. توصیه می شود زمانیکه میل شدید و ویارگونه ای به خوردن مواد پر چرب و شور و شیرین دارید، فقط چند دقیقه (۵ تا ۷ دقیقه) به فعالیت دیگری به غیر از خوردن خوراکی ها بپردازید. این کار باعث می شود نه تنها اشتهای شما و میل و هوستان به ریزه خواری کم شود، بلکه ریزه خواری در دفعات کمتر و با فاصله زمانی بیشتری رخ دهد.

۸) وقتی به یک میهمانی دعوت می شوید عادت کنید که تنها از یک غذا که مورد علاقه شماست استفاده کنید. ابتدا از سبزیجات پخته، سالادها و دورچین هایی که از غنی بودن مواد غذایی انها مطمئن هستید میل کنید و سپس غذای مورد علاقه خود را انتخاب نمایید. از نوشیدن هر نوع نوشیدنی رنگارنگ و مخصوصا گازدار خودداری کنید. توصیه می شود اصلا به سراغ میز دسر نروید. سعی کنید مواد غذایی را با سرعت پایین تری میل کنید و غذا را خوب بجوید. کم کردن سرعت غذا خوردن، افزایش دادن زمان جویدن غذا و کم حجم کردن غذا منجر به تناسب اندام و حذف وزن اضافه خواهد شد.

۹) در آخرین توصیه باید به این نکته اشاره نمود که ترک عادتی که درونی شده مشکل تر از آن است که در این متون گفته می شود. بهتر است ترک عادت ریزه خواری خود را با نوشتن هر آنچه در روز می خورید و یا می اشامید بعلاوه ساعت استفاده از آن مواد غذایی آغاز کنید. با این کار هم مشغول می شوید و هم با مرور نوشته های خود در پایان هفته به عملکرد خود پی برده، نقاط ضعف و قوت خود را پیدا می کنید و بجای اینکه مدام به تجزیه و تحلیل وزن اضافه و عدم تناسب بدن خود بپردازید، برنامه غذایی تان را منظم کرده و خودتان پیشنهاداتی به آن اضافه می کنید تا به تناسب اندام مورد نظر خود برسید.

مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

با وجود تمام پیشنهاداتی که در زمینه کنترل خوردن و آشامیدن می شود، هنوز افرادی هستند که ترک عادات نامناسب غذایی برای آنها دشوار می باشد. افراید هم هستند که به اشتباه فکر می کنند که اگر میزان مواد غذایی روزانه خود را کاهش دهند و در عوض فعالیت بدنی خود را افزایش دهند به تناسب اندام مورد نظر خود (کاهش وزن) می رسند. این نظر به این خاطر غلط است که با افزایش فعالیت بدن زمانیکه مواد غذایی مناسب به آن نمی رسد، بدن عکس العمل نشان می دهد و نه تنها چربی های بدن کاهش نمی یابند، بلکه این شیوه به تحلیل رفتن عضلات و استخوانها منجر می شود و باعث می شود آب زیادی از بدن به هدر رود. به همین خاطر برای داشتن برنامه غذایی مناسب بهتر است با متخصصان تغذیه مشورت کرد.

مرکز مشاوره موفقیت در همین راستا از همکاری متخصصان با تجربه علم تغذیه بهره برده است تا شما مراجعان محترم با مراجعه به آنها بتوانید نه تنها عادت های غذایی غلط خود را از بین ببرید، بلکه به برنامه های غذایی مناسب دست یافته و علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن لذت می برید، به تناسب اندام مورد نظر خود دست یابید.

********************

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.