روش های صحیح درس خواندن

بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان از همان دوران ابتدایی به دنبال روش های درس خواندن صحیح بودن. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا  حبس کردن خود در یک اتاق ولی ما در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه را آورده‌ایم.

بدیهی است که درس خواندن با بعضی از شیوه هایی که اکنون بین دانش‌آموزان رایج سمیر گل به جز وقت تلف کردن ، ثمره دیگری ندارد. آنها باید بدانند درس‌خواندن هنری است که ظرافت‌های خاص خود را دارد و در صورتی که این ظرافت را به کار گرفته شود موفقیت حتمی است.

گاهی در حال سپری کردن یک روز آرام و بی دغدغه در کلاس ، ناگهان معلم خبر از یک امتحان می دهد. چیزی که اصلاً انتظارش را نداشتید. هر قدر هم که برای ما ناخوشایند باشد ، امتحان و آزمون بخش جدایی ناپذیر از دوره تحصیل است. کسی از امتحان خوشش نمی آید ، اما دست‌کم می‌توان از پیامدهای ناخوشایند آن به دلیل عدم آمادگی جلوگیری کرد. راه حل این کار درس خواندن درست است. کلینیک مشاوره موفقیت در این مقاله به شما خواهد گفت که چطور برای امتحان درس بخوانیم تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 محکم کاری برای روز امتحان

۱- مطالب درسی را مرور کنید

زمان هر یک از آزمون‌ها و ارزش نمره هر یک را مشخص کنید. برای اینکه تاریخ آزمون ها را فراموش نکنید و آنها را در  تقویم علامت گذاری کنید دست کم یک هفته پیش از تاریخ هر آزمون ، درس خواندن را شروع کنید. بهتر است به جای اینکه همه چیز را در شب آزمون به مغزتان بسپارید ، درس را از پیش به نتیجه جلسات متعدد مرور کنید.

۲-  در کلاس به درس ارجاع کنید

این کار زحمتی برایتان ندارد اما هنگام امتحان کمک چشمگیری به شما می کند. با این باور که من خیلی راحت موضوع رو می گیرد خود را فریب ندهید و دانشجوی فعال باشید. خوب گوش کنید زیرا معلم و استاد ها معمولاً با تاکید و اشاره هایی مانند مهمترین نکته این درس ، موضوعات مهم را مشخص می‌کنند.  کلید موفقیت در آزمون همین است هر چه بیشتر در آغاز کار قرار بگیرید ، به مطالعه‌ی کمتری برای آزمون نیاز خواهید داشت.

۳- مفید یادداشت بردارید

یادداشت برداری مفید آنطور که در حرف به نظر می‌رسید ، آسان نیست. دانستن اینکه چطور یادداشت‌برداری کنید در هنگام مطالعه کمک بزرگی به شما می کند. هرچه معلم می گویند یادداشت و در صورت امکان گفته‌ها را ضبط کنیم اما این کار نباید شما را از گوش دادن به صحبت‌های معلم غافل کند. هر روز بلافاصله پس از کلاس یادداشت‌هایتان را مرور کنید. این کار به درک بهتر و به یا سپردن آموختار کمک می‌کند. با مراجعه به یک  مشاور خوب در اصفهان روشهای یادداشت برداری مفید را آموزش ببینید.

۴- درس خواندن را به عادت تبدیل کنید

برای خیلی ها در درس خواندن یعنی خر خوانی در دقیقه ۹۰. اما بهتر است هر روز زمانی را به درس خواندن اختصاص دهید. اگر مانند یک وظیفه یا کلاس خاص آن را در برنامه تان بگنجانید ، برای پیگیری آن انگیزه بیشتری خواهید داشت.

نظم در یادگیری

۱- بر اهداف تمرکز کنید

تعیین اهداف قطعی به شما کمک می کند ، تهیه یک برنامه مطالعاتی هم ایده خوبی است. از میان ۵ درس ، ۳ درس آسان است ، به سرعت آنها را بخوانید و باقی وقتتان را به درس‌های مشکل در اختصاص دهید. همچنین تهیه پوشه برای مرور مطالب پیش از امتحان به روش خود برای نظم دادن به امور است.

۲-یک راهنمای مطالعه تهیه کنید

جزوه تان را بررسی و مهمترین نکات را یادداشت کنید. این کار نه تنها باعث تمرکز بیشتر در درس خواندن می شود بلکه یک روش جدید مطالعه است. فقط یادتان باشد که وقت زیادی صرف تهیه راهنما نکنید و کار اصلی شما پیشروی و به پایان رساندن آن است.

۳-جزوه تان را جور دیگری و با بیانی نو بازنویسی کنید

اگر همراه با حرکت یادگیری تان بهتر می شود ، بازنویسی جزوه تان خیلی موثر است.نقشه ذهنی راهی موثر برای انجام این کار است.به علاوه وقتی مطلبی را بازنویسی می‌کنید ، به آن و دلیل نوشتن آن در بار نخست فکر می‌کنید. مهمتر این که این کار حافظه تان را بازیابی می کند.کپی کردن چند باره جزوه تان  کمک موثری نمی‌کند. این کار به جای اینکه به درک مفهوم کمک کند و بیشتر به یاد سپردن کلمه به کلمه جزوه را برایتان آسان می کند. به جای کپی برداری واو به واو جزو ، یک بار آن را بخوانید سپس درباره مفهوم آن فکر کنید و پس از آن دوباره مطلب را بازنویسی کنید.

۴-از خودتان سوال بپرسید

این کار کمک می‌کند به یاد بیاورید تا بیش از این که خوانده اید.دقیقاً همان کلمات جزوه تان را به کار نبرید و روش بیانی کاربردی تری به کار ببرید. بلندبلند پاسخ سوالات را توضیح دادن  هم ممکن است سودمند باشد.

  • آمادگی برای روز آزمون
  • شب قبل از استراحت کافی داشته باشید
  • غذای سالم و سبک بخورید
  • خوراکی همراهتان باشد
  • زودتر از موعد سر جلسه آزمون باشید
  • نخست سوالاتی را که جوابشان را می دانید پاسخ دهید
  • فلش کارت بسازیم

حفظ انگیزه

۱-زنگ تفریح را فراموش نکنید

پس از استراحت و بازیابی انرژی تان از درس خواندن نتیجه بهتری می گیرید تا اینکه خودتان را در مطالعه بی‌وقفه غرق کنید. زمان مطالعه و استراحت را با دقت مشخص کنید. معمولاً ۵ دقیقه استراحت پس از هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مطالعه اثرگذاری بیشتری دارد.

۲-مثبت اندیش اما سخت کوش باشید

اعتماد به نفس داشته باشید. تمرکز برنامه‌های یک متن و فکر کردم به اینکه آزمون بعدی خواهید داشت شما را از تلاش کردن و رسیدن به موفقیت باز میدارد.اما نباید خوب درس خواندن را فراموش کنید. در کنار اعتماد به نفس باید سخت تلاش کنید. اعتماد به نفس موانع را از سر راه تان کنار می زند.

۳-گروهی درس بخوانید

با دوستانتان قرار بگذارید و یادداشت هایتان را مقایسه کنید و اشکالات یکدیگر را برطرف کنید. درس خواندن گروهی باعث می‌شود کمبودهایتان را بشناسید و برطرف کنید. همچنین با توضیح مطالب برای دیگران یا بحث درباره موضوعات یادآوری و مرور مطالب برایتان آسان می‌شود. اما مراقب باشید که جلسات مطالعه گروهی به جلسات بگو بخند تبدیل نشود.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.