هوش هیجانی و راه های تقویت آن

مقدمه

در علم روانشناسی منظور از هوش، میزان توانایی افراد و مهارت آن ها در امور مختلف است. افراد مختلف دارای بهره هوشی متفاوتی هستند، شما عزیزان می توانید با به کارگیری هوش هیجانی خود بسیاری از چالش ها و مشکلات به وجود آمده در طول زندگی را تجزیه و تحلیل کنید. افراد دارای هوش هیجانی بالا (که اغلب به عنوان EQ بالا شناخته می شوند) می توانند احساسات خود و دیگران را درک کنند. همچنین این دسته از افراد می توانند پیش بینی کنند که چگونه اعمالشان ممکن است بر روی افراد دیگر تاثیر بگذارد. محققان دریافتند که IQ تنها شاخص ارزیابی موفقیت یک فرد نیست، آن ها معتقدند که ضریب هوش هیجانی افراد (EQ) از ضریب هوشی (IQ) ‌آنها مهمتر است و در پیش‌ بینی موفقیت، کیفیت روابط و خوشحالی نقش پررنگ تری دارد. در ادامه مقاله درباره هوش هیجانی و راهکارهایی در جهت تقویت آن توضیح داده شده است.

تعریف هوش هیجانی

تعریف هوش هیجانی

هوش هیجانی یا بهره هیجانی را می توان به عنوان توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و درک و پاسخ به احساسات دیگران توصیف کرد. منظور از هوش عاطفی، توانایی درک احساسات و چگونگی شکل دادن به افکار و اعمال است. هوش هیجانی شامل ویژگی های زیر است:

  • همدلی (دانستن احساس دیگران)
  • خودآگاهی (در ارتباط با احساسات خود)
  • انگیزه (توانایی مثبت ماندن در مواجهه با چالش ها)
  • مدیریت خود (مدیریت احساسات ناراحت کننده به طوری که آن ها مانع عملکرد شما نشوند)
  • مهارت های اجتماعی برای استفاده از همه این ویژگی ها برای ارتباط سازنده و ایجاد روابط

کلینیک روانشناسی اصفهان و مراکز مشاوره، می توانند برای ارزیابی میزان هوش هیجانی از مراجعین تست EQ بگیرند. هوش هیجانی اثراتی جدی بر عملکرد و زندگی افراد می گذارد. هوش هیجانی تا حد زیادی اکتسابی است اما از طریق یادگیری می توان آن را تقویت کرد. نحوه ارتباط با دیگران تا حد زیادی وابسته به هوش هیجانی است.

مزایای هوش هیجانی در محیط کار

موفقیت کسب و کار شما فقط به مهارت های فنی بستگی ندارد، بلکه به مواردی از جمله میزان تعامل، درک و انگیزه خود و نیروهای کارتان نیز بستگی دارد. شما عزیزان می توانی با به کارگیری مهارت های مدیریتی افراد موفق، بهره وری کار خود را افزایش دهید. برای این که بتوانید در کسب و کار خود موفق شوید نه تنها باید هوش هیجانی خود را تقویت کنید بلکه کارکنان خود را نیز برای افزایش مهارت در این زمینه نیز باید تشویق کنید. اما سوالی که در این زمینه پیش می آید این است که چگونه می توان هوش هیجانی خود را افزایش داد؟

راه های افزایش هوش هیجانی

شما عزیزان می توانید با تقویت هوش هیجانی خود، باعث ارتقا موفقیت های شخصی و اجتماعی خودتان شوید. افرادی که هوش هیجانی بسیار بالایی دارند، کیفیت زندگی آن ها بهبود می یابد. اگر قصد دارید هوش هیجانی خود را افزایش دهید می توانید از تکنیک ها و راهکارهایی استفاده کنید. در قدم اول باید بتوانید بر روی افکار و باورهای خود تسلط کامل داشته باشید، این امر به آسانی صورت نمی گیرد و باید تمریناتی را به صورت مکرر انجام دهید تا بتوانید در شرایط مختلف بهترین واکنش را داشته باشید.

قبل از هر اقدامی بهتر است نظرات و عقاید را از دید نگران نیز بررسی کنید، این امر باعث می شود تا شما عزیزان بتوانید رفتار عاقلانه تری داشته باشید. برای این که بتوانید روی افکار خود کنترل داشته باشید بهتر است واکنش هایی که در ارتباط با دیگران دارید، یادداشن کرده و آن ها را مورد بررسی قرار دهید. هرچقدر بتوانید روی افکار و رفتار خود کنترل بیشتری داشته باشید، هوش هیجانی شما نیز افزایش می یابد. برای  افزایش اعتماد بنفس در خود می توانید ویژگی های مثبت را در درون خود تقویت کنید. افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، در قبال رفتار و اعمال خود احساس مسئولیت می کنند. این موضوع باعث می شود تا در صورت اشتباه تمام تلاش خود را در جهت برطرف کردن آن بکنند. بنابراین سعی کنید مسئولیت خطاها و اشتباه های خود را بپذیرد و آن ها را جبران کنید.

راه های افزایش هوش هیجانی

تست هوش هیجانی

تست هوش هیجانی در مراکز مشاوره به عنوان آزمون روان شناختی انجام می شود. این مدل تست می تواند به عنوان یک آزمون روان سنجی به افراد کمک کند. مشاوران با تجربه و روانشناس در مرکز مشاوره موفقیت، خدمات مناسبی در زمینه شناخت و تقویت هوش هیجانی، خودآگاهی، مدیریت خود، مهار کردن احساسات‌ به منظور انگیزه دادن به خودمان برای اقدام کردن و متعهد شدن به عمل مناسب، تشخیص احساسات و درک عواطف دیگران برای برقراری ارتباط مؤثر با آن ها و برقراری ارتباط با دیگران در موقعیت‌های اجتماعی، رهبری کردن، مذاکره بر سر درگیری‌ ها و کار گروهی و ارتقاء مهارت‌ های اجتماعی به مراجعان محترم خود ارائه خواهند داد. اگر قصد دارید میزان هوش هیجانی خود را ارزیابی کنید می توانید به مراکز مشاوره فردی اصفهان مراجعه کنید.

هوش هیجانی

برخی نشانه‌ های هوش هیجانی پایین

۱. گرفتار جر و بحث‌ های متعدد می‌ شوند

۲. متوجه احساسات دیگران نیستند

۳. فکر می‌ کنند که دیگران هستند که زیادی حساس‌ اند

۴. از شنیدن نقطه‌ نظرات دیگران سر باز می‌ زنند

۵. دیگران را بابت اشتباهات خود مقصر می‌ دانند

۶. توانایی مواجهه با موقعیت‌ های درگیرکننده‌ ی احساسات را ندارند

۷. مستعد انفجار ناگهانی احساسات هستند

 

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره تحصیلی اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناسان خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.