روشهای غیردارویی درمان افسردگی

خدمات تخصصی روانپزشکی

مطالعات مختلف نشان داده اند که مبارزه با غول افسردگی تنها از طریق تجویز دارو موثر نمی باشد. تحقیقات نشان داده اند که حتی پس از شش ماه مصرف داروهای افسردگی، علائم بهبود این اختلال تنها در ۵۵ درصد از افرادی که مبتلا به افسردگی هستند مشاهده شده است.

بسیاری از بیمارانی که مبتلا به افسردگی هستند گزارش داده اند که با وجود مصرف حتی ۴۰ داروی متفاوت ضدافسردگی، هنوز موفق به مهار کردن آن نشده اند و این اختلال با کوچکترین موضوع خود را نشان می دهد و زندگی شان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

در ادامه این مقاله، کلینیک روانشناسی اصفهان شما را با ده درمان جایگزین برای بهبود اختلال افسردگی آشنا می سازد.

تحریک مغناطیسی سلولهای عصبی مغز

سلولهای عصبی مغز در این روش با امواج مغناطیسی تحریک می شوند. بطوریکه یک حلقه سیمی بزرگ از جنس آهنربا به دور جمجمه وصل می شود تا امواجی را تولید نماید. این امواج از جمجمه عبور می کنند و قشری از مخ را که مرکز تنظیم خلق و خو می باشد تحریک می کند. این روش درمان تاثیر طولانی مدتی در درمان افسردگی دارد.

درمان رفتاری-شناختی دیالکتیکی

این درمان به یک دوره آموزش تکنیک های مختلف از جمله تنفس، دور ماندن از افکار منفی و پذیرفتن احساسات بدون قضاوت نمودن که همگی برای زندگی روزانه مفید هستند نیاز دارد. در این تکنیک ها فعالیت های رفتاری و نحوه تجسم افکار مختلف آموزش داده می شود. فرد بواسطه این آموزشها مخصوصا زمانیکه حمله های عصبی به او هجوم می آورند می تواند آرام بگیرد و تحمل دلتنگی ها برایش ساده تر می شود. در این تکنیک ها همچنین کنترل خویش زمانیکه فرد کنترل خود و احساساتش را از دست می دهد و دوست داشتنی جلوه دادن آموزش داده می شوند.

یوگا

یکی دیگر از روش های جایگزین برای درمان افسردگی یوگا می باشد. تمریناتی همچون شاواسانای که به مدت ۳۰ روزی و هر روز ۳۰ دقیقه انجام می شوند می توانند میزان افسردگی را در حد قابل توجهی کاهش دهند. چنانچه تمرینات یوگا به عنوان درمان استفاده شوند، علائم افسردگی را به میزان زیادی کاهش می دهند. حرکات و مکثی که در اندامها انجام می گیرد به همراه تمرکز بر تنفس، باعث تخلیه انرژی منفی بدن می شوند. مولفه های تمرینات یوگا و مدیتیشن که تجسم و تنفس از جمله انها می باشند، باعث تقویت مغز می شوند و الگوی تفکرات را تغییر می دهند.

درمان شناختی آنهم بر پایه‌ آگاهی

این درمان به اندازه داروهای ضد افسردگی موثر هستند. می توان گفت که درمان شناختی بر پایه آگاهی بعلاوه درمان های کاهش استرس آنهم بر پایه آگاهی، تاثیر بسزایی بر غلبه بر اضطراب و افسردگی دارند. در این نوع درمان فرد از واکنش های عصبی خود آگاه می شود، از هر انچه باعث استرس او می شود آگاه می گردد، پیش از آنکه استرس او را از پا درآورد به اجرای راهکارهایی برای کاهش آن می پردازد، آگاه می شود که چه چیزهایی از جمله تفکرات، انتقادات و تصاویری که از آینده دارد باعث اضطراب او می شوند و مهمتر اینکه استرس او در یک نقطه از جسمش (ذهن) متمرکز می شود و او تمرکزش را تنها بر آون نقطه معطوف می کند تا بتواند خود را آرام نماید.

تعلیمات هانا

هر عاملی اعم از جسمی، روحی یا ذهنی، به صورت تنش عضلانی به بدن ارسال می شود. عضلامت بدن دارای حافظه هستند و با تنش های فیزیکی داستان زندگی ما را نشان می دهند. چنانچه آسیب های روحی بیشتر و تکرار شوند، تنش های فیزیکی نیز ادامه می یابند و مزمن می شوند. تعلیمات فیزیکی هانا همان تعلیمات عصبی-عضلانی هستند که باعث آرامش، تسهیل حرکات و کاهش استرس می شوند. در این تعلیمات به فرد آموزش می دهند که کارهای خود را چگونه انجام دهد، چگونه بر بدن خود کنترل داشته باشد و عضلات خود را چگونه حرکت دهد تا درد و تنش ایجاد شده ازبین برود. این تعلیمات را باید از یک متخصص فراگرفت.

درمان سمعی

شنیدن موسیقی مغز را فعال می‌کند. همانطور که شما نیز تجربه دارید، موسیقی خلق و خو را تغییر می دهد. با استفاده از درمان سمعی می توان اضطراب را کاهش داد و از شدت افسردگی کاست. وقتی موسیقی شنیده می شود، تغیراتی در حس و حتی چهره فرد ایجاد می شود، تنفس راحت تر می شود، اضطراب و افسردگی فراموش می شود، فرد به سرعت به آرامش می رسد و حس خوشایند و شگفت انگیزی به وی دست می دهد.

پردازش خاطرات دردناک به کمک حرکات چشمی

شاید این روش درمانی موثرترین روش برای برطرف کردن اضطراب و افسردگی باشد. حساسیت زدایی حرکت چشم یک روش درمانی روانشناختی است که با استفاده از حرکات چشم خاطرات دردناک مرور و پردازش می شوند. از این روش درمانی بیشتر برای افرادی که افسردگی آنها با یک شوک افزایش می یابد ستفاده می شود.

بازخورد زیستی

با استفاده از حسگرهای الکترونیکی، این امکان فراهم می شود تا فرد در مانیتور ببیند که چگونه افکار خاص در بدن او تغییراتی را ایجاد می کنند، آرامش او را از بین می برند، در بدن او ایجاد تنش می کنند و بر افکارش اثر می گذارند. پس می توان به این نتیجه رسید که با ایجاد تغییراتی در ذهن و بدن می توان بر افکار غلبه کرد و بدن را تحت کنترل خود درآورد. این روش درمان برای انواع بیماری های جسمی و روحی کاربرد دارد.

مدیتیشن

نتایج انجام دادن مدیتیشن به این شرح می باشد: افزایش آرامش، افزایش تمرکز، توانایی سازماندهی امور و بهبود عملکرد اجرایی. از مدیتیشن نه تنها برای درمان بیماران مبتلا به اختلال افسردگی و اضطراب، بلکه برای بیماران دوقطبی نیز استفاده می شود.

تای چی

تای چی نیز با حرکات آرام و کنترل تنفس باعث می شود بیماران کمتر دچار شوک عصبی شوند، بیشتر لبخند بزنند، حرکات آنها کمتر دچار مشکل شود، اضطراب آنها کاهش یاسد، استرس خود را کنترل نمایند، علائم افسردگی آنها به شدت کاهش یابد، حافظه آنها تقویت شود، انرژی کلی بدنشان افزایش یابد و فعالیت های شناختی آنها بهبود یابد.

خدمات تخصصی روانپزشکی

جلسات مشاوره ای که در محیط امن و آرام مرکز مشاوره موفقیت به عنوان یک کلینیک روانشناسی در اصفهان برگزار می شوند، بعلاوه راهنمایی و همراهی مشاوران و روانشناسان با تجربه این مرکز، به شما مراجعان محترم کمک می کنند تا با شناسایی درست اختلالاتی که احتمالا از آنها رنج می برید، پیش از روی آوردن به درمان دارویی از طریق درمان غیردارویی به بهبودی و سلامت روان دست یابید.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.