افسردگی و انواع مختلف آن

کلینیک روانشناسی در اصفهان

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع افسردگی، علائم افسردگی و راهکارهای درمان آن آشنا کنیم.

افسردگی مسئله پیچیده ایست که شناسایی آن به دلیل نزدیکی علائمش با ناراحتی های روزانه، به آسانی میسر نمی باشد. نشانه های افسردگی در افراد مختلف متفاوت می باشد. در ادامه اشاره ای به انواع مختلف افسردگی خواهیم داشت.

نشانه مشترک تمامی اختلالات افسردگی خلق غمگین، احساس خلاء و تحریک پذیر بودن است، بطوریکه فرد با کوچکترین محرک عصبانی می شود. آنچه که انواع افسردگی را از هم متمایز می کند مدت زمان ابتلا به این اختلال، شدت علائم، علت ایجاد افسردگی و سنی که در آن فرد دچار افسردگی شده است می باشد.

علائم افسردگی شامل افزایش خواب، خستگی، کاهش یا افزایش اشتها و کاهش انگیزه برای انجام دادن فعالیت های هدفمند می باشد. البته گاهی افسردگی هیچ عارضه مشخصی از خود نشان نمی دهد. این نوع بیماری ها در کلینیک روانشناسی اصفهان قابل تشخیص و درمان می باشند.

انواع مختلف افسردگی

افسردگی بالینی

این نوع افسردگی می تواند به دلیل عواملی از جمله ژنتیک، مصرف دارو و مسائل تلخ رخ داده در زندگی باشد.

افسردگی اساسی یا ماژور

این اختلال هنگامی مشخص می شود که فرد بیمار در زمان زیادی از ساعت بیداری اش احساس غم دارد. این اختلال هم وراثتی و هم خودبخود بوجود می آید. به هر حال شناخته ترین نوع افسردگی محسوب می شود. علائم این اختلال شامل احساس غم، بی ارزشی و گناه می باشد. این فرد ممکن است بی اشتها شود، به کم خوابی یا پرخوابی مبتلا شود و حتی به فکر خودکشی باشد و اقدام به خودکشی نماید.

افسردگی خویی

این اختلال شدیدتر از افسردگی‌ اساسی می باشد. علائم افسردگی خویی یا افسرده خویی مزمن و بلند مدت است اما شدت آنها کمتر از افسردگی اساسی می باشد. افسردگی خویی می تواند تا دو سال نیز ادامه داشته باشد.

افسردگی دو قطبی

این اختلال اگرچه ابتدا شبیه به افسردگی‌ اساسی است اما علائم بلند مدت متفاوتی دارد. ابتدا فرد دچار افسردگی اساسی می گردد و سپس به دوره مانیا که شامل بالا رفتن انرژی و احساس سرخوشی است می رسد. در واقع فرد دچار نوسان خلق می شود که از چند بار در سال تا چند بار در هفته متفاوت است. به همین خاطر، تشخیص این اختلال دشوار است و لازم است یک روانپزشک برای مدت طولانی چرخه این افسردگی را مشاهده و بررسی نماید.

افسردگی‌ سایکوتیک یا روانی

این اختلال همان افسردگی اساسی به همراه روان پریشی می باشد. در این اختلال ارتباط فرد بیمار با بیرون و دنیای واقعی قطع می شود. این قطع شدن ارتباط ممکن است شامل توهم، هذیان و یا پارانویا باشد. البته لازم به ذکر است که روان پریشی می تواند بدون افسردگی هم رخ دهد. افراد مبتلا به اختلال افسردگی سایکوتیک بخاطر احساساتشان خجالت می کشند و احساس حقارت دارند. همین امر موجب می شود تا ارتباطات خود را محدود نمایند.

افسردگی پس از ‌زایمان

برخی افراد (هم پدر و هم مادر) پس از تولد نوزاد در معرض ابتلا به افسردگی پس از زایمان هستند. این اختلال در اثر مراقبت از نوزاد بوجود می آید و علائم آن شامل اضطراب، نوسانات خلقی و بی خوابی است که برای مدت طولانی ادامه دارد. این اختلال می تواند نقش مادر یا پدر را پس از زایمان مادر تحت تاثیر خود قرار دهد. لذا این اختلال نسبت به بقیه انواع افسردگی خاص می نماید.

افسردگی عاطفی فصلی

این اختلال با تغییر فصل رابطه مستقیمی دارد و هر سال در یک بازه زمانی مشخص رخ می دهد. رایج ترین زمان برای بروز این اختلال فصل زمستان است. نوسانات خلقی ایجاد شده در بیمار به علت کاهش انرژی او می باشد بطوریکه ممکن است تا فصل بهار و تابستان نیز ادامه داشته باشد. یکی از روش های درمان این بیماری فتوتراپی یا نور درمانی است که نور و انرژی را به بیمار باز می گرداند.

افسردگی مصرف دارو یا مواد

استفاده یا سوء استفاده از مواد یا برخی داروها نیز باعث ایجاد افسردگی در فرد می شوند. از جمله علائم این اختلال مخصوصا در افرادی که مواد مخدر استفاده می کنند، تغییر در حالات خلقی، هذیان گفتن و باور به اینکه فردی آنها را تعقیب می کند می باشد.

افسردگی پیش از قاعدگی

این اختلال در زنانی که به سن باروری می رسند مشاهده می شود. علائم ناراحتی هایی که حتی از یک هفته پیش از قاعدگی بروز می کنند شامل افسردگی، اضطراب، احساس دلتنگی و ناراحتی می باشد. استفاده از نوردرمانی، داروهای پیشگیری از بارداری و داروهای ضدافسردگی می توانند در بهبود حال این زنان موثر باشند.

روانشناسان خوب در اصفهان

هر یک از انواع افسردگی نیازمند ترکیبی از درمان و استفاده از دارو می باشد. بسیار مهم است که در ابتدا نوع افسردگی به درستی مشخص گردد و سپس درمان مناسب به فرد بیمار توصیه گردد. تشخیص اختلالات افسردگی بسیار مهم می باشد زیرا برای اختلالات متفاوت درمان های متفاوت بکار می برند. لذا به شما خواننده محترم توصیه می کنیم، چنانچه علائمی از افسردگی را (چه خفیف و چه شدید) در خود مشاهده نمودید به بهترین مرکز مشاوره در اصفهان مانند مرکز مشاوره موفقیت مراجعه نمایید.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.