کلینیک روانشناسی اصفهان

درمان احساس خستگی و تنبلی

خستگی واژه‌ای است که برای توصیف احساس بی حالی یا نداشتن انرژی به کار می رود. بسیاری از ما دچار مشکل هستیم. خستگی در وسط روزگاری ، مشکل زیان باری است که عملکرد شما را تضعیف می‌کند و هم باعث می‌شود دیگران شما را تن بر فرض کن. بدتر از همه این است که نمی دانید چرا همیشه احساس خستگی می کنید. آیا این خستگی ناشی از کمبود خواب است یا می‌تواند دلیل دیگری داشته باشد ؟

 زندگی ما هر چه باشد ، ساده نیست. اغلب ما گهگاه یا شاید همیشه ، احساس بی حالی و خستگی میکنیم. خستگی باقی چیزی بیش از احساس خواب آلودگی است و ناخواسته فکر شما را درگیر غلتیدن در رختخواب و فراموش کردن کارهای روزمره می‌کند.

 احساس خستگی به طور نامحسوس در زندگی روزانه ما رخنه کرده است و سلامتی فیزیکی و روانی ما را آنقدر تحت تاثیر قرار داده است که انجام کارهای روزمره را اگر نگوییم غیرممکن ، اما سخت کرده است.

 مشکلات ما با خستگی و روابط ما با دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می دهند دیگران احساس خستگی وحشتناک ما را درک نمی کنند مگر اینکه خودشان را تجربه کند و تا وقتی که این احساس را تجربه نکنند و شما از دید آنها و قدرت فرد تنبل به نظر می رسید که فکر و ذکرش خوابیدن است. کنترل خستگی کار سختی است چون نشانه یا وضعیت بسیار مبهمی است. خستگی انواعی دارد مثلاً: خستگی فیزیکی ، خستگی احساسی ، خستگی به عنوان نشانه یک بیماری و خستگی به عنوان خود بیماری برای تشخیص انواع آن به یک کلینیک روانشناسی اصفهان مراجعه کنید.

 این احتمال هم وجود دارد که خستگی ، از علائم افسردگی یا قند خون پایین باشد. برای اینکه بتوانید امیدی به از بین بردن احساس خستگی داشته باشید ، نخست باید به پزشک مراجعه کنید.

 اما اگر نتوانستید به علت دقیق خستگی تان را بفهمید می توانید آن را در یک سبک زندگی و برخی از عادات زندگی در دنیای مدرن کنونی جستجو کنید. اگر دریافت که خستگی سایه به سایه همراه شما و در حال از با انداختن شماست ، امیدتان را از دست ندهید ، چون هنوز تغییرات زیادی است که می توانید انجام بدهید و درمان های طبیعی زیادی وجود دارند که می توانید برای مبارزه موثر با این خستگی از آنها بهره بگیرید.

 عواملی که می‌تواند باعث خواب آلودگی شما شود و شامل موارد زیر است :

۱- فعالیت بیش از حد در طی روز و خستگی بدن

۲-  دیر خوابیدن در شب و زود بیدار شدن در صبح

۳- خوردن زیاد مواد غذایی ، به خصوص مواد کربوهیدراتی

۴- کم کاری تیروئید

۵- افسردگی

 

 بنابراین با توجه به عوامل بالا سعی کنیم تا زود بخوابید ، از پرخوری پرهیز کنید. اگر هم گرسنه شدید و سعی کنید بیشتر میوه و سبزی بخورید.

 در طی روز خیلی خودتان را خسته نکنید. با مراجعه  به پزشک غدد و سلامتی غدد و مقادیر طبیعی هورمون های بدن خود مطمئن شوند و اگر هم احساس می کنید دچار افسردگی هستید با مراجعه به یک مرکز مشاوره اصفهان مشکل خود را برطرف کنید.

 شیره انگور ضد خماری است و مصرف برگ مو موجب نشاط میشود. توت فرنگی برای رفع سستی و خمودی مفید است.

 مصرف چای و قهوه منجر به گشادی رگ ها شده و ضربان قلب را بالا می برد از این رو فرد  هوشیارتر می شود.

 خستگی را رفع می کند و به حساب نیرو می بخشد. خوردن دو تا سه پیاز خام به صورت سالاد مفید است. مصرف دم کرده یا جوشانده برگ انار ، خستگی را برطرف می کند. مصرف بادام زمینی نیز برای رفع خستگی مفید است. میوه زردآلو به دلیل دارا بودن ویتامین b برای آرامش عصبی مفید است. حتی مصرف چند عدد برگ زردآلو هر روز بسیار مفید است.

کمبود ویتامین دی در بدن شما را افسرده میکند

 ویتامین d  در فعالیت ژن‌هایی که انتقال دهنده پیامهای عصبی هستند و نقش داشته و به طور مستقیم در تکامل و عملکرد مغز تاثیر گذار است و به همین دلیل در تحقیقات نشان داده شده است که کمبود ویتامین دی با افسردگی و به ویژه اختلال رفتاری مربوط به تغییرات آب و هوایی فصول مرتبط است به عنوان مثال احساس افسردگی در فصل زمستان در افراد مربوط به کاهش نور خورشید و در نتیجه آن میزان ویتامین d در بدن است.

مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که کاهش سطح ویتامین دی در بدن خطر بروز افسردگی را افزایش می دهد و از طرفی در تحقیقات ثابت شده علائم افسردگی با مصرف مکملهای ویتامین دی در افراد تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

غذاهایی که انرژی را تقویت می کنند :

برای اینکه به خواب آلودگی و کسالت نیمروز دچار نشوید ، اولین اقدام صرف صبحانه با کیفیت بالاست. اکثر آدمها در این مورد برای بچه‌ها موعظه و سخنرانی می کند اما خودشان رعایت نمی کنند.

مقدار انرژی دریافتی در صبحانه برای خانمها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری و در آقایان حدود ۵۰۰ کالری است.

برای صبحانه این منوها پیشنهاد می شود:

۱-غذاهایی که از غلات(گندم ، جو و ..) ه شده و با شیر مصرف می‌شود که البته شیر باید کم‌چرب باشند.

۲-نان سبوس دار ، کره بادام زمینی و موز

۳-کلوچه خانگی ، املت ، نان و پنیر کم چرب

۴-یک لیوان آب میوه یا یک عدد میوه تازه پیشنهاد خوبی است.

شما برای ادامه فعالیت در طول روز به کربوهیدراتها احتیاج دارید چون سوخت اصلی مغز و عضلات به حساب می آید. تحقیقات نشان می دهد افزودن پروتئین به کربوهیدرات ، تمرکز را افزایش می‌دهد و از نظر ذهنی و جسمی احساس بهتری پیدا می‌کنید.

با رعایت نکات ذکر شده اگر هنوز احساس افسردگی و خستگی دارید می‌توانید به کلینیک مشاوره موفقیت مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.