بلوغ زودرس در دختران

از آنجایی که بلوغ زودرس یک نوع اختلال در سرآمدی فرد است و عموماً در سنین رخ می دهد که کودک در مقطع دبستان و پیش دبستان نسبت به عملکرد دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش در این زمینه مهم است.

 خروج از کودکی و ورود به نوجوانی با نشانه هایی همراه است. به طور طبیعی بلوغ در دختران از حدود ۱۰ سالگی شروع می شود اما گاهی دختران کوچکتر را می بینیم که نشانه های بلوغ به شکل  مشهودی در آنها دیده می شود.

 بلوغ یکسری توالی منظم است ،  یعنی باید انتظار آن تغییر را در ادوار متوالی داشته باشید. به عبارت ساده تر میدانید در هر دوره‌ای چه اتفاقی قرار است برای فرد بیفتد و در نهایت به یک انسان بالغ تبدیل می شود. در واقع بلوغ به طور گل به معنای ظهور صفات ثانویه جنسی است.

 چند سالی است نگرانی والدین از شیوع زودرس بلوغ در دختران شان شدت گرفته است. چرا که بلوغ زود هنگام ، تبعات فیزیکی و روانی خاص خود را دارد و البته هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش خیلی زود از دنیای کودکی به بزرگسالی قدم بگذارد. منظور از بلوغ ، دوره ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به وجود می آید و توانایی تولید مثل ایجاد می شود. صفات ثانویه جنسی در دختران شامل بزرگ شدن سینه ها ، رشد موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی و ایجاد عادت ماهانه میشود .

 کلینیک مشاوره موفقیت معتقد است بی شک ژنتیک ، عامل اصلی تعیین کننده زمان شروع بلوغ است ، اما به نظر می‌رسد که عوامل دیگری نیز روی زمان شروع بلوغ تاثیر دارد. کما اینکه مشخص شدند که تغذیه ، وضع عمومی سلامت ، موقعیت جغرافیایی ، تماس با نور و وضع روانی هر فرد در زمان بروز نشانه های بلوغ جسمی موثر است.

 سن شروع عادت ماهانه در دختران چاق زودتر از حد میانگین است. همچنین در جوامع شهری ، در کسانی که در ارتفاعات پایین تر زندگی کرده و کسانی که در مناطق استوایی زندگی می‌کنند و در سن بلوغ پایین تر از. در مجموع سن بلوغ در کشورهای پیشرفته پایین آمده است و به نظر می‌رسد این مسائل ناشی از بهبود وضعیت تغذیه در این جوامع و نقش آن در ایجاد بلوغ زودرس باشد.

 عوارض بلوغ زودرس در دختران

 کوتاهی قد

 هنگامی که دختر بچه دچار بلوغ زودرس می شود ابتدا رشد قدی خوبی دارد اما بعد از آن به علت زودتر بسته شدن صفحات رشد قد کودک کوتاه باقی می ماند.

 مشکلات روانی

 بلوغ زودرس به لحاظ روانی برای کودک مشکل ساز است و وقتی می بیند هم سن و سالان خود علائم بلوغ را ندارند ولی یکسری علائمی در بدن ایجاد شده که با دیگران فرق می کند از لحاظ روانی برای کودک مشکل ساز می شود و نیاز به درمان دارد.

 درمان بلوغ زودرس

  برای درمان بلوغ زودرس از ابتدا باید بررسی کنیم به چه علتی فرد دچار بلوغ زودرس شده است. با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع در دختران علت پیدا نمی شود در کلینیک روانشناسی اصفهان ، داروهای تجویز می‌کنیم که جلوی تغییرات هورمونی ایجاد شده را می گیرد اما این دارو را به طور موقت تجویز می شوند. با مصرف داروها تا ۳ نرمال بلوغ ، بلوغ زودرس متوقف می شود و هنگامی که دارو قطع شود ویرگل تغییرات هورمونی دوران بلوغ به مرور بر می گردد بنابراین لازم است گاهی چند سال داروها تجویز شوند. معمولاً دارو ها به صورت تزریقی است و ماهانه یا سه ماه یکبار تزریق می‌شود.

 

 نکاتی که باید والدین به یاد داشته باشند

 نگران شدن درباره بلوغ زودرس کودکتان کافی نیست ، شما به عنوان پدر و مادر باید علائم بلوغ زودرس را جدی بگیرید. این علائم باید توسط متخصص غدد کودکان مورد بررسی قرار بگیرند. مرکز مشاوره اصفهان به شما کمک میکند تا این علائم را بهتر بشناسید و به دنبال درمان آن باشید.

 کودک و والدین نباید به بلوغ زودرس به چشم یک بیماری ترسناک نگاه کنند.

 علائمی که ممکن است علائم بلوغ زودرس در نظر گرفته شود ، اغلب به این اختلال ربطی ندارند و خود به خود می شوند.

 بسیاری از کودکانی که علائم بلوغ زودرس دارند و هم از لحاظ پزشکی ، هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ اجتماعی سالم است و مشکلی ندارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.