ایران در مواجهه با کاهش ازدواج

مرکز مشاوره ازدواج در اصفهان

اگرچه گاهی مشاهده می کنیم که دختران و پسرانی در سن کم ازدواج می کنند، طبق آمار، در سالهای اخیر شاهد افزایش تعداد افراد مجرد و ازدواج نکرده و همچنین بالا رفتن سن ازدواج در ایران بوده ایم. از آنجاییکه دلایل مختلفی دست به دست هم داده اند تا وضعیت تاهل ایرانیان به این شکل درآید، مشاوران مراکز مشاوره زناشویی اصفهان درصدد هستند تا راهکارهایی برای جلوگیری از پیشرفت این وضعیت ارائه دهند. در ادامه این مقاله به عوامل ایجاد مشکل کاهش ازدواج و راهکارهای حل این مشکل در ایران می پردازیم.

دلایل افزایش تعداد افراد مجرد در ایران

حاصل ازدواج دهه شصتی ها تولد چندین نوزاد بود که منجر به افزایش جمعیت ایران گردید. با افزایش جمعیت، مدارس چند شیفت شدند، رفتن به دانشگاه مسئله ساز شد، اشتغال و ازدواج نیز با مشکلاتی همراه شد. متاسفانه هیچکس هم جوابگوی مسائل جوانان آن دهه و دهه های بعد از آن نبود.

پس از ورود دهه شصتی ها به دانشگاه، انتظارات بالا رفت و کمتر کسی حاضر به اشتغال در مشاغل سطح پایین بود. لذا بیکاری بیشتر و در نتیجه آن ازدواج نیز کمرنگ شد.

علاوه بر بالا رفتن انتظار جوانان، فرهنگ جامعه نیز شغل دولتی را بیشتر از شغل آزاد پسندید و زندگی و فرهنگ کارمندی ابهت خاص خود را پیدا کرد. این در حالی بود که امکان استخدام آن جمعیت در مراکز دولتی وجود نداشت. در همان سالها، هشت سال جنگ تحمیلی به پایان رسیده بود و با وجود تحریم ها و تورم حاکم بر جامعه سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار و ایجاد اشتغال برای جوانان نبود. نداشتن مهارت و تخصص لازم در جوانان نیز یکی دیگر از مسائلی بود که به افزایش تعداد بیکاران کمک کرد.

وقتی تعداد دختران دانشگاه رفته افزایش یافت و دختران بیشتری وارد بازار کار شدند، آنهم در آن شرایطی که بازار کار نامساعد بود، فرصت های شغلی پسران که وظیفه آنها تامین هزینه های زندگی بود کم شد. بالا رفتن سطح انتظارات، سطح تحصیلات، شغل و درآمد، باعث شد تا در کنار استفاده جوانان از فیلم ها، ماهواره، اینترنت و سفرهای خارجی که آگاهی آنها را از رفاه اجتماعی بالا برده بود، انتظارات بیشتری را شکل دهد و همه این موارد منجر به کاهش ازدواج در بین جوانان گردد.

مسئله طلاق امری عادی شد و تعداد مجردهای طلاق گرفته افزایش یافت. هر کدام از افرادی که طلاق گرفته بودند خود برای داشتن استقلال مالی به بازار کار روی آوردند. به همین خاطر نه تنها امار طلاق بالا رفت که آمار افراد متقاضی کار نیز افزایش یافت.

تمامی مسائل گفته شده در بالا، ازدواج را مشکل کرد و جوانان را تحت فشار روحی قرار داد. جوانان مجرد به جهت برطرف کردن نیازهای عاطفی خود به سمت دوستی های عمیق روی آورند و حتی به صیغه شدن و روابط جسی موقت تن دادند. پسرها که با مشکلات جدی مالی و بیکاری روبرو شدند، نتوانستند هزینه های ازدواج و زندگی مشترک را پرداخت کنند و با وجود ماندن در خانه، بالا رفتن سن و اختلافاتی که بین نسل ها وجود دارد با مشکلات و درگیری هایی با خانواده خود روبرو شدند. آنها متوجه شدند که می توانند بدون ازدواج کردن نیز نیازهای عاطفی و حسی خود را برطرف کنند. لذا کسب درآمد و متعهد بودن و قبول مسئولیت زندگی در آنها کاهش یافت.

ایران همچنان در این دور باطل غوطه ور است. پسرها به ازدواج کردن و تشکیل خانواده اهمیت نمی دهند و دخترها نیز حاضر به برقراری روابط دوستانه هستند. البته تبلیغات نیز در این بین جایگاه ویژه خود را دارد.

مرکز مشاوره ازدواج در اصفهان

راهکارهای حل مشکل کاهش ازدواج

لازم است مجموعه ای از اقدامات جهت جلوگیری از افزایش تعداد مجردان کشورمان انجام شوند:

کاهش انتظارات خانواده ها و مخصوصا دختران نسبت به هزینه های ازدواج (البته در عمل و نه تنها در کلام)

کاهش انتظار پسرها در تهیه جهیزیه از طرف دختران

کاهش چشم و همچشمی در امر ازدواج و بی توجهی به حرف دیگران

کاهش انتظارات دختران و پسران نسبت به هم مخصوصا در ابتدای زندگی مشترک

به عهده گرفتن مدیریت زندگی و هزینه های زندگی توسط هر دو نفر و کمک دختران به پسران در تامین مخارج زندگی

کاهش دوستی های عمیق که خود منجر به ادامه دار شدن دور باطلی که توضیح داده شد می شوند

افزایش اعتماد به نفس دختران برای جلوگیری از تن دادن به هر نوع رابطه با پسران. زیرا نیازهای عاطفی با همین دوستی ها برطرف می شوند

اقدامات فرهنگی بیشتر، همراهی و کمک نهادهای مسئول و بهره مندی از مشاوران با تجربه کلینیک روانشناسی در اصفهان

مرکز مشاوره موفقیت به عنوان یک مرکز مشاوره ازدواج در اصفهان یا بهتر است بصورت گسترده تر بگوییم که به عنوان یک مرکز مشاوره خانواده در اصفهان با بهره مندی از مشاوران و روانشناسان با تجربه آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره ای و روانشناختی به شما مراجعان محترم می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.