از زوال عقل چه می دانید؟

کلینیک روانشناسی اصفهان

اختلال زوال عقل یا Dementia مربوط به اختلال حافظه، تفکر و منطق است که در پی اتفاقی که برای مغز رخ می دهد و قسمت های مربوط به یادگیری، حافظه، تصمیم گیری، تکلم و غیره آسیب می بینند اتفاق می افتد. این مقاله از بین مقالات مرکز مشاوره موفقیت که یک کلینیک روانشناسی در اصفهان می باشد، قصد دارد در خصوص چگونگی شکل گیری این اختلال و راههای پیشگیری از آن به شما مخاطبان محترم اطلاعات مفیدی ارائه دهد.

اختلال زوال عقل نوعی بیماری نیست. بلکه بخاطر علائمی که دارد آن را بیماری می نامند. این اختلال در ادامه آلزایمر پدید می آید و می توان گفت که اگرچه دلایل مختلفی باعث بروز زوال عقل می شوند، اما تا ۸۰ درصد افراد مبتلا به این اختلال از آلزایمر نیز رنج می برند. شاید بتوان برخی علائم اختلال زوال را از بین برد، اما بطور کلی بیماری هایی که باعث بروز زوال عقل می شوند قابل درمان نیستند.

از جمله عواملی که باعث ایجاد زوال عقل می شوند عبارتند از:

بیماری های نوروبیولوژیکی شامل آلزایمر و پارکینسون که با گذر زمان شدیدتر می شوند.

اختلالاتی که در گردش خون در مغز ایجاد اختلال می کنند.

آسیب هایی که در اثر تصادف و ضربه دیدن مغز ایجاد می شوند.

بیماری های عفونی مانند مننژیت، ایدز و غیره.

مصرف مواد مخدر و الکل برای مدت طولانی.

وجود مقدار غیرقابل معقول مایع و لخته خون در مغز.

کلینیک روانشناسی در اصفهان

زوال عقل به دو دسته عمده قشری (Cortical) و زیر قشری (Subcortical) تقسیم می شود. همانطور که از اسم زوال عقل قشری مشخص است، این اختلال در اثر ایجاد مشکل در بیرون از مغز ایجاد و موجب اختلال در تکلم و حافظه می شود. در زوال عقل زیر قشری، مشکلاتی که در لایه های زیرین یا درونی مغز ایجاد می شوند اختلالی در یادآوری مطالب و تکلم ایجاد نمی کنند، بلکه سرعت تفکر را تغییر می دهند. گاهی فرد به هر دوی این اختلالات، یعنی قشری و زیر قشری مبتلا می شود.

در خصوص درمان اختلال زوال عقل می توان گفت که نه خود زوال عقل که عوامل ایجاد کننده آن قابل درمان هستند. و البته لازم به ذکر است که حدود ۲۰ درصد آنها مجددا بازخواهند گشت. در خصوص سطوح زوال عقل نیز می توان به مراحل زیر اشاره نمود:

گاهی بیمار هیچ علائمی نشان نمی دهد اما آزمایش ها حاکی از ابتلای او به اختلال زوال عقل است.

گاهی فرد تغییراتی جزئی در رفتار و کلام خود نشان می دهد که بیانگر ابتلا به زوال عقل ضعیف است.

گاهی فرد در بخاطر آوردن، مسائل مالی و برنامه ریزی دچار مشکل می گردد که بیانگر زوال عقل متعادل است.

گاهی فرد شماره تلفن ها و حتی نام فرزندان و نوه هایش را بخاطر ابتلا به زوال عقل نسبتا شدید به یاد نمی آورد.

گاهی فرد بخاطر زوال عقل شدید نام همسر خود را نیز فراموش می کند و برای انجام دادن کارهایی همچون دستشویی رفتن نیاز به کمک دارد.

گاهی فرد بخاطر زوال عقل بسیار شدید قادر به تفکر و ابراز عقاید خود نیست و حتی نمی تواند زیاد راه برود و بیشتر وقت خود را استراحت می کند.کلینیک روانشناسی در اصفهان

بین ۵ تا ۸ درصد افراد بیش از ۶۵ سال سن مبتلا به اختلال زوال عقل هستند که پس از هر ۶۵ سال دو برابر می شود. بطوریکه ۵۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال سن به این اختلال دچار هستند. با توجه به توضیحاتی که در خصوص این اختلال داده شد و لزوم انجام دادن فعالیت هایی جهت عقب انداختن بروز این اختلال و بیشتر لذت بردن از زندگی و ارتباطاتمان، بهتر است با مطالعات بیشتر و مراجعه به مراکز مشاوره با خدمات تخصصی روانپزشکی، از مشاوران و متخصصان با تجربه برای اطمینان حاصل کردن از سلامت روان خود و انجام فعالیت هایی در همین زمینه راهنمایی بخواهیم. مرکز مشاوره موفقیت آماده ارائه هرگونه خدمات روانشناسی و روان پزشکی به شما مراجعان محترم می باشد.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.