اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال هراس اجتماعی یا اضطراب اجتماعی اختلالی است که از اضطراب شدید یا ترس از قضاوت ، ارزیابی منفی یا طرد شدن در موقعیت اجتماعی یا دوره ارزیابی عملکرد ناشی می شود. افراد مبتلا به هراس اجتماعی ممکن است بیش از حد نگران شوند یا در موقعیت های اجتماعی اضطراب آشکار داشته باشند (سرخ شدن ، لکنت زبان هنگام صحبت کردن ، و…) در نتیجه ، آنها غالباً از شرایط اجتماعی اجتناب می کنند و از درد شدید رنج می برند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی علائم جسمی قوی مانند ضربان قلب سریع ، حالت تهوع و تعریق را نیز تجربه می کنند و در صورت مواجهه با موقعیتی مخوف ممکن است حملات کامل را تجربه کنند. افراد مبتلا به هراس اجتماعی در حالی که تشخیص می دهند ترس آنها بیش از حد و غیرمنطقی است ، در مواجهه با اضطراب خود احساس ناتوانی می کنند. آیا تا به حال در مورد ارائه سخنرانی در جمع ، شروع یک پروژه جدید با افرادی که نمی شناسید یا صرف غذا در حضور مردم احساس ناامنی می کنید؟ بدانید که اگرچه اضطراب یا کم رویی امری طبیعی است ، اما افرادی هستند که تا حد امکان از تماس ساده چشمی اجتناب می کنند. اگر حرکات روزمره مانند: شروع گفتگو ، تعامل با غریبه ها ، رفتن به مهمانی ها باعث ترس شما می شود تا جایی که بخواهید از هر گونه تماس اجتماعی اجتناب کنید ، شاید شما از هراس اجتماعی رنج می برید. به همین دلیل کلینیک مشاوره موفقیت کلینیک روانشناسی اصفهان ارائه دهنده انواع خدمات مشاوره تحصیلی اصفهان و.. این اختلال را بیش تر توضیح می دهد.

هراس اجتماعی: علل احتمالی

مسئول اصلی شکل گیری و کنترل احساسات در مغز ما به اصطلاح آمیگدال مخچه ای است. افرادی که دارای این ساختار در فعالیت های بیشتر هستند ، قادر به ارائه چهارچوب های بیشتری از اضطراب و ناامنی هستند ، زیرا در لحظات اجتماعی بودن قرار می گیرند. به نظر می رسد آنچه به دلایل ژنتیکی مانند وراثت مربوط می شود ، به عنوان مثال ، فوبیای اجتماعی یک بیماری با ویژگی های یادگیری توسط محیطی است که فرد در آن قرار گرفته است. برخی از روانشناسان می گویند که هراس اجتماعی می تواند با شیوه تربیت فردی توسط والدین خود یا آسیب هایی که در دوران کودکی متحمل شده اند مانند زورگویی ، طرد شدن یا تمسخر همراه باشد.

علائم هراس اجتماعی

علائم بسیار فراتر از ناراحتی و اضطراب است ، برخی از مردم در انتظار رنج می روند تا جایی که عصبی شدن روزانه به طور مستقیم بر برنامه روزانه آنها تأثیر می گذارد و کیفیت زندگی آنها را در مدرسه ، محل کار یا برخی فعالیت های اجتماعی به خطر می اندازد. برخی از افراد کمرویی را با هراس اجتماعی اشتباه می گیرند ، اما تفاوت های بسیار قابل توجهی وجود دارد. کمرویی باعث خجالت برخی افراد می شود ، اما بر شیوه زندگی تأثیر نمی گذارد. از سوی دیگر ، هراس اجتماعی توسعه فعالیت های معمول مانند استفاده از دستشویی عمومی یا ورود به اتاقی که افراد قبلاً در آن نشسته اند را به شدت محدود می کند.

علائم رفتاری

ترس از شکست در شرایطی که حضور افراد در حال تماشا وجود دارد باعث می شود که فرد نشانه هایی از لرزش صدا و لکنت زبان را نشان دهد.

تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی

موردی که برای تشخیص بیمار مبتلا به هراس اجتماعی در نظر گرفته میشود عبارتند از:

  • وجود ترس مداوم در موقعیت های اجتماعی
  • اجتناب از موقعیت های اجتماعی که باعث اضطراب می شوند یا آنها را با ترس یا اضطراب شدید تحمل می کنند.
  • اضطراب بیش از حد و نامتناسب با وضعیتی که تجربه می شود.
  • اضطراب یا رنجی که مستقیماً با عادت و کیفیت زندگی تداخل دارد.
  • ترس یا اضطرابی که با هیچ شرایط پزشکی دیگر ، استفاده از دارو یا سوء مصرف مواد قابل توضیح نیست.

اگرچه هراس اجتماعی یک فوریت پزشکی نیست ، اما مهم است که بدانید آیا بیماری با کیفیت زندگی شما یا اطرافیان شما تداخل دارد. علیرغم ظاهر بی خطر بودن ، هراس اجتماعی نیاز به درمان دارد. روانپزشک یا پزشک عمومی به طور کلی شاخص ترین متخصصان برای تشخیص هراس اجتماعی هستند.

روان درمانی

روشی که بیشترین تاثیر را در درمان این بیماری نشان داده است ، روان درمانی است. به عنوان مثال ، رویکرد رفتاری شناختی به کاهش علائم کمک می کند و کیفیت زندگی و رفاه را به بیمار باز می گرداند. شناخت افکار منفی و تلاش برای بازبینی آنها برخی از اقدامات درمانی روان شناختی است. همچنین به بیماران کمک می کند تا مهارت هایی را ایجاد کنند که به آنها کمک می کند اعتماد به نفس پیدا کنند به ویژه هنگامی که در یک زمینه عمومی قرار می گیرند که نیاز به بیان دارد. در صورت عدم درمان ، هراس اجتماعی می تواند عوارض جدی را برای زندگی بیمار به همراه داشته باشد ، بیایید ببینیم آنها چیست:

  • عزت نفس پایین
  • افکار منفی بیش از حد
  • عملکرد ضعیف در مدرسه یا محل کار
  • مشکل در حفظ روابط اجتماعی
  • انزوا
  • مشکل در برخورد با انتقاد
  • اختلال اضطراب
  • اقدام به خودکشی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.