گروه درمانی چیست؟

گروه درمانی نوعی روان درمانی است که شامل یک یا چند درمانگر است که همزمان با چندین نفر کار می کنند. این نوع درمانی به طور گسترده در مکانهای مختلفی از جمله روشهای درمانی خصوصی ، بیمارستانها ، کلینیکهای بهداشت روان و مراکز اجتماع پذیرفته می شود. گروه درمانی گاهی اوقات به تنهایی استفاده می شود ، اما معمولاً در یک برنامه جامع درمانی که شامل درمان های فردی و داروها نیز می باشد ، ادغام می شود.با مراجعه به یک روانشناس خوب در اصفهان میتوانید از روش گروه درمانی استفاده کنید.

اصول گروه درمانی

در تئوری و تمرین روان درمانی گروهی ، ایروین D. Yalom به تشریح اصول درمانی کلیدی درمانی می پردازد که از گزارشات خود به خودی افراد درگیر در فرآیند گروه درمانی بوده است:

القای امید: این گروه شامل اعضا در مراحل مختلف فرایند درمان است. دیدن افرادی که در حال گذراندن دوره نقاهت یا بهبودی هستند ، به کسانی که در ابتدای فرآیند هستند امید می دهد.

جهانی بودن: عضویت در گروهی از افراد که تجربیات یکسانی دارند ، به افراد کمک می کند تا ببینند آنچه در آن می گذرد جهانی است و تنها نیستند.

انتقال اطلاعات: اعضای گروه می توانند با به اشتراک گذاری اطلاعات به یکدیگر کمک کنند.

نوع دوستی: اعضای گروه می توانند نقاط قوت خود را با یکدیگر در میان بگذارند و به دیگران در گروه کمک کنند ، این می تواند اعتماد به نفس و اطمینان را تقویت کند.

بازپس گیری اصولی گروه اصلی خانواده: گروه درمانی از جهاتی شبیه خانواده است. در داخل گروه ، هر یک از اعضا می توانند بررسی کنند که چگونه تجارب کودکی در شخصیت و رفتارها نقش داشته است. آنها همچنین می توانند یاد بگیرند که از رفتارهایی که مخرب یا کمکی در زندگی واقعی هستند جلوگیری کنند.

توسعه تکنیک های اجتماعی شدن: مجموعه گروهی مکان مناسبی برای تمرین رفتارهای جدید است. تنظیمات ایمن و پشتیبانی است و به اعضای گروه امکان می دهد بدون ترس از شکست آزمایش کنند.

  •     رفتار تقلیدی: افراد می توانند رفتار سایر اعضای گروه را الگوبرداری کنند یا رفتار درمانگر را مشاهده و تقلید کنند.
  •     یادگیری بین فردی: با تعامل با افراد دیگر و دریافت بازخورد از گروه و درمانگر ، اعضای گروه می توانند درک بیشتری از خود کسب کنند.
  •     انسجام گروهی: از آنجا که گروه در یک هدف مشترک متحد هستند ، اعضا احساس تعلق و پذیرش را به دست می آورند.
  •     کاتارز: به اشتراک گذاشتن احساسات و تجربیات با گروهی از افراد می تواند به تسکین درد ، گناه یا استرس کمک کند.
  •     عوامل وجودی: در حالی که کار در یک گروه پشتیبانی و راهنمایی را ارائه می دهد ، گروه درمانی به اعضا کمک می کند تا درک کنند که آنها مسئول زندگی ، اعمال و انتخاب های خود هستند.

گروه درمانی چگونه کار می کند

گروهها می توانند به اندازه سه یا چهار نفر کوچک باشند ، اما جلسات گروه درمانی اغلب حدوداً هشت تا دوازده نفر را درگیر می کند (اگرچه امکان شرکت کنندگان بیشتر نیز وجود دارد). این گروه معمولاً هر هفته یک یا دو بار یا بیشتر از یک ساعت یا دو ساعت برگزار می شود

 

در این حالت موارد زیر را داریم:

به گفته نویسنده اود مانور در کتابچه راهنمای روان درمانی ، حداقل تعداد جلسات گروه درمانی معمولاً حدود شش است اما یک سال کامل جلسات متداول است. سرپرست همچنین خاطرنشان می کند که این جلسات ممکن است باز یا بسته باشد. در جلسات آزاد ، شرکت کنندگان جدید در هر زمان خوشحال می شوند که به آنها بپیوندند. در یک گروه بسته ، فقط یک گروه اصلی از اعضا دعوت می شوند تا شرکت کنند

بنابراین یک جلسه گروه درمانی معمولی چگونه است؟ در بسیاری موارد ، این گروه در اتاقی جمع می شوند که صندلی ها در یک دایره بزرگ قرار گرفته اند تا هر عضو بتواند یکدیگر را در گروه ببیند. ممکن است یک جلسه با معرفی اعضای گروه آغاز شود و اینکه چرا در گروه درمانی قرار دارند به اشتراک بگذارند. اعضا همچنین ممکن است تجربیات و پیشرفت خود را از آخرین جلسه به اشتراک بگذارند.

نحوه دقیق انجام جلسه ، تا حد زیادی به اهداف گروه و سبک درمان بستگی دارد. برخی از درمانگران ممکن است شیوه گفتگوی آزادتر را در جایی که هر عضو در آن شرایط مناسب شرکت می کند ، تشویق کنند. در عوض سایر درمانگران برای هر جلسه برنامه مشخصی دارند که ممکن است شامل مشتریانی باشد که مهارتهای جدیدی را با سایر اعضای گروه دارند.

 

اثربخشی

گروه درمانی می تواند برای افسردگی مؤثر باشد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ، محققان آنچه را که اتفاق افتاد هنگامی که افراد مبتلا به افسردگی تحت درمان گروهی شناختی رفتاری قرار گرفتند ، تحلیل کردند. آنها دریافتند که ۴۴٪ از بیماران پیشرفت قابل توجهی گزارش کرده اند. با این حال ، میزان افت برای معالجه گروهی زیاد بود ، به طوری که تقریباً در هر ۵ بیمار ۱ از درمان خارج شدند

مقاله ای که در مانیتور روانشناسی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است حاکی از آن است که گروه درمانی معیارهای اثربخشی تعیین شده توسط انجمن روانشناسی بالینی (بخش ۱۲ APA) را برای اختلال هراس ، اختلال دوقطبی ، اختلال وسواس-اجباری ، هراس اجتماعی و سوء استفاده تأمین می کند.با مراجعه به کلینیک مشاوره موفقیت اثر بخشی گروه درمانی را تجربه کنید.

 

دلایل استفاده از گروه درمانی

مزایای اصلی گروه درمانی شامل موارد زیر است:

گروه درمانی به افراد این امکان را می دهد تا حمایت و تشویق اعضای دیگر گروه را دریافت کنند. افراد شرکت کننده در این گروه می توانند ببینند که دیگران در حال گذر از همان موارد هستند که این امر به آنها کمک می کند احساس تنهایی کمتری کنند.

اعضای گروه می توانند به عنوان الگوهای نقش سایر اعضای گروه خدمت کنند. با مشاهده کسی که با موفقیت در مواجهه با یک مشکل ، اعضای دیگر این گروه می توانند ببینند که امید به بهبودی وجود دارد. با پیشرفت هر شخص ، آنها به نوبه خود می توانند به عنوان یک الگوی نقش و چهره پشتیبانی از دیگران باشند. این می تواند به تقویت احساس موفقیت و موفقیت کمک کند.

گروه درمانی اغلب بسیار مقرون به صرفه است. به جای تمرکز فقط یک مشتری در یک زمان ، درمانگر می تواند وقت خود را به یک گروه بسیار بزرگتر از مردم اختصاص دهد.

گروه درمانی یک پناهگاه امن را ارائه می دهد. این تنظیمات به افراد امکان می دهد رفتارها و اقدامات را در زمینه ایمنی و امنیت گروه تمرین کنند.

کار در یک گروه ، درمانگر می تواند دست اول را ببیند که چگونه هر شخص در مقابل دیگران رفتار می کند و در موقعیت های اجتماعی رفتار می کند. با استفاده از این اطلاعات ، درمانگر می تواند بازخورد ارزشمندی را برای هر مشتری ارائه دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.