مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

چه موقع طلاق بهترین راه است؟

بسیاری از زوج‌ها به اشتباه تصور می‌کنند همین که قادر به تحمل یکدیگر نباشند و احساساتشان را نسبت به هم سرد شود ، یعنی  موعد زندگی مشترکشان به سر رسیده و دیگر وقت جدایی رسید است. اما همان‌طور که برای آغاز زندگی مشترک باید به بلوغ فکری  و پختگی برسید ، برای طلاق نیز باید از لحاظ روحی و روانی آمادگی پیدا کنید. اقدام به طلاق بدون آمادگی مواجهه با پیامدهای آن ، موجب بروز جدایی های زودهنگام و نسنجیده می‌شود که زندگی طرفین و تا سالیان سال در  تحت شعاع قرار خواهد داد.

 روی یک کاغذ خوبی ها و بدی های همسرتان را بنویسید. تجربه های مثبت و منفی که در این زندگی به دست آوردید  را نیز  فهرست کنید.

 البته  هدف در کلینیک روانشناسی اصفهان این است که طلاق صورت نگیرد ، اما اگر مشکلات به حدی برسد که مشاور یا روانشناس خانواده و افراد متخصص به این نتیجه برسند که جدایی راه حل بهتری برای دو طرف از ، آنگاه جدایی را پیشنهاد می‌دهند.

 برخی شرایط در زندگی افراد به صورتی است که حتی وران خانواده هم نمی‌توانند آن را حل و فصل کنند بنابراین در این موارد طلاق را انتخاب می‌کنند.

  زمانی که اطرافیان فرد و دیگران نیز دچار آزار و اذیت می شوند و برای متخصصان و مشاوران محرز شود که آنها قادر به زندگی در کنار یکدیگر نیستند .  باشد هرگز زوجین می توانند تنها با تفکر و تصمیم خود را تذکر والدین و اطرافیان شان برای جدایی و طلاق تصمیم بگیرند. این بزرگترین اشتباهی  است که رخ می دهد و آثار جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد. زمانی که مشکلات در خانواده شروع می‌شود  ،  کم کم به اطرافیان نیز منتقل خواهد شد و در این میان فرزندان اولین افراد آسیب دیده در خانواده محسوب می‌شوند.

 کسانی که تمایلی به طلاق ندارند ، ولی شرایط زندگی مناسبی هم ندارند گاهی وقتا طلاق عاطفی را انتخاب می‌کنند. شرایط طلاق عاطفی و تصمیم به جدایی بسیار سخت است و وضعیت آن خطرناک تر است. در این شرایط افراد پس از مدت ها دیگر قادر به تحمل زندگی که سال ها یا ماه‌هاست دچار جدایی عاطفی شده نیستند. اما به خاطر فرزندان از این ادامه زندگی سردی می گیرند که مشکلات بیشتری را برای فرزندان به همراه خواهد داشت.

 در این فضای تنش آلود ،  بچه ها با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند. اگر اینگونه خانواده‌ها برای حل و فصل مشکل خود از متخصص کمک نگیرند ، دچار مشکلات عدیده خواهند شد  که در آینده فرزندانشان بسیار موثر است.

  فرزندان این گونه خانواده ها پس از مدتی که متوجه می شوند ، پدر یا مادرشان به خاطر آنها مجبور به ادامه زندگی با هم شده‌اند ، دچار احساس گناه شده و مرتب  دچار عذاب وجدان هستند و زندگی بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت.

 البته تاثیرات جدایی هم برای بچه ها کم نیست. پس از جدایی ، شرایط فرزندان بیشتر اهمیت دارد. بنابراین باید بچه ها را پیش از جدایی آماده کرد و دست از زندگی با جدایی عاطفی برداشت. فرزندان قبل و پس از طلاق باید تحت مراقبت درمانگر خانواده یا روانشناس خانواده باشند تا در زندگی آینده خود دچار تنش و جدایی نشوند.

 برخی از مواردی که نشان می دهد شما لازم است به جدایی فکر کنید به شرح زیر می باشد:

۱- عدم امید به اصلاح

 گاهی مشکلات شما آنقدر اساسی است و یکی از طرفین یا هر دو می دانند که نمی توانند آن را برطرف کنند باید به طلاق فکر کرد. گاهی مشکلات آنقدر بزرگ نیست که قابل حل نباشد اما به مرور زمان به دلیل ناآگاهی زوجین و عدم درخواست کمک از کلینیک مشاوره موفقیت ، مشکلات کوچک تبدیل به عقده‌ای بزرگ و غیرقابل حل می‌شود.

۲- همسر شما اعتیاد دارد

  اعتیاد به مواد مخدر ، قمار و مشروبات الکلی می‌توانند بدنه ازدواج آسیب فراوانی بزند. چنانچه همسر شما کاملاً مصمم شده تا اعتیاد خود را برای همیشه در کند ، شما می توانید به بازگشت  فکر کنید .  علاوه بر این مسئله  ، رشد و تربیت فرزندان در خانه‌ای که یکی از والدین اعتیاد دارد ، می تواند کاملاً مضر باشند. زنی که شوهرش ۵ سال پیش به مشروبات الکلی اعتیاد داشته می گوید: او همیشه مرا متهم می‌کرد. من فهمیدم که شوهرم عاشق یک چیز است و آن یک چیز من نیستم دیگه حتی سگ و زندگیمان هم نبود. تنها چیزی که شوهرم دوست داشتن انجام بدهد نوشیدن مشروبات الکلی بود.

 آن زمان تصمیم گرفت طلاق بگیرد. او می‌گوید که گرچه دوران پر از اندوه را به تنهایی سپری کردم اما حالا حال کاملاً بهترین نسبت به قبل دارد.

۳- مطمئن شدن از اشتباه بودن انتخاب

 زمانی که از انتخاب اشتباهتان مطمئن می‌شوید ، به طلاق فکر کنید. اطمینان از اشتباه یعنی زمانی که شما هیچ اشتراکی با همسرتان ندارید و می‌دانیم که این اشتراکات به وجود نخواهد آمد. در این زمینه می توانید از مرکز مشاوره اصفهان کمک بگیرید.

۴-  خیانت بدون پشیمانی از مواقعی که باید طلاق گرفت

 خیانت ، مسئله ای است که شاید به خودی خود دلیلی برای طلاق نباشند. اما زمانی که همسرتان علاوه بر نیاز جنسی ، به دنبال ارضای نیاز عاطفی خود هم بوده باید درباره آن فکر کرد. علاوه بر آن باید فرد خیانتکار عمیقا اشتباه خود را بپذیرد و ارتباط خود با فرد سوم را قطع کرده و اطمینان دارد که هرگز دیگر این اتفاق تکرار نخواهد شد. در غیر این صورت می توانید به طلاق فکر کنید.

۵- دور شدن بیش ازحد

 بسیار ناخوشایند است که شما احساس کنید دیگر هیچ احساس و وابستگی به همسر خود ندارید. این مسئله زمانی هات می‌شود که شما نشانه های این بسته شدن را در ابتدای مسیر جدی نگیرید و منتظر باشد خودش درست شود. خودش درست نمی‌شود و به مرور زمان کار به جایی می‌رسد که برگشت ممکن نیست. کلینیک مشاوره موفقیت به شما  در این زمینه  کمک می کند تا این فاصله ها را کمتر کنید.

۶- آزارهای روحی و جسمی

 اگر همسرتان به طور دائم با سوء استفاده فیزیکی و روحی شما را آزار می دهد و برای اصلاح نیز کاری نمی کند باید به طلاق فکر کنید.  گاهی این رفتار در قالب کتک زدن و درگیری فیزیکی است اما مشکل اصلی زمانی است که همسرتان به طور دائم با صحبتهای روح و روان شما را به هم می ریزد. احترام ، عزت‌نفس ، و آرامش شما را با چالش روبرو کرده است. در این شرایط می‌توان گفت اخلاق خوب است و راه نجات شماست.

۷-عدم نتیجه بخشی راه کارهای ممکن

 اگر مطمئن هستید که تمام راه ها برای اصلاح مشکلات و زندگی خود را امتحان کرده اید و دیگر هیچ راهی برای رفتن وجود ندارد ، طلاق بهترین راه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.