سواد عاطفی، اصول و کاربردها

آنچه نیاز است از سواد عاطفی (Emotional Literacy) بدانیم

این مقاله را با یک مثال ساده آغاز می کنیم. گاهی اوقات کاهش تب و تاب اولیه رابطه خیلی ها را به اشتباه می اندازد که رابطه سرد شده و عمرش به پایان رسیده است. بنابراین ممکن است با چنین توجیهی نامزد خود را متهم به سردی کنند یا با فکر این که چنین رابطه ای نمی تواند به خوشبختی زیر یک سقف منجر شود، نامزدی شان را خاتمه دهند. اما واقعیت این است که نداشتن سواد عاطفی بزرگترین مشکلی است که دچارش شده اند!
سواد عاطفی اصطلاحی آموزشی در هر مرکز مشاوره ازدواج در اصفهان می باشد. برخی آن را هم‌معنی و یا زیرمجموعه‌ای از هوش هیجانی می‌دانند. تعریف علمی سواد عاطفی آن به این صورت است: توانایی اندیشیدن، تشخیص دادن، اداره کردن، دریافتن و انتقال عواطف خود به‌طور مناسب. ما به‌وسیله‌ سواد عاطفی درک می‌کنیم که این عوامل چگونه تفکر، اعمال و مناسبات ما را شکل می‌دهند.
سواد عاطفی در تمامی جنبه های زندگی و ارتباطات و البته بیشتر در حوزه‌های روانشناسی خانواده و مدیریت کاربرد دارد.

سواد عاطفی یعنی بتوانید حالات، عواطف و احساسات درونی خود را تشخیص دهید و واقعیت آنها را درک کنید. مرحله‌ اول رابطه عاطفی ماهیتاً دارای ویژگی های زیر است: در شروع رابطه و در مرحله اول، هیجان فرد به دلیل تغییرات بیوشیمی خون متفاوت است؛ یعنی روزهای اول سطح نور اپی نفرین و دوپامین خون افزایش می یابد و چون رابطه جدید است هیجان جدیدی برای فرد ایجاد می‌شود و در نتیجه نور اپی نفرین و دوپامین که هورمون عشق نام دارند افزایش می یابند. برای مثال فرد بیان می کند که بسیار خرسند است، هیجان زیادی دارد و به محض خداحافظی دلتنگ می شود، به بهانه های متفاوت تماس می گیرد و تمایل دارد با هم باشند. اما این ویژگی مرحله‌ اول رابطه‌ عاطفی است و اگر دختر و پسر سواد عاطفی لازم را نداشته باشند متوجه نمی شوند که این هیجانات به دلیل آن است که مغز در حالت کارکرد شدید قرار دارد و مانند موتور ماشین کار می کند. این ویژگی بیشتر از ۶ ماه دوام نخواهد داشت، زیرا مغز طبیعتاً برای دفاع از سلامت خود، خودش را با وضعیت تطبیق می دهد و به تدریج هیجان فروکش می کند؛ یعنی درست است که هنوز هم در بدن نور اپی نفرین و دوپامین زیاد ترشح می شود، اما بدن با این سطح هورمون دیگر به آن هیجان نمی رسد؛ زیرا جسم عادت کرده تا مغز بتواند از سلامت خودش دفاع کند.
مغز نمی تواند هیجان بسیار را برای زمان طولانی حفظ کند و طبیعی است که وارد مرحله‌ استراحت شود. پس خیلی از هیجانات فروکش می کند و اگر شخص سواد عاطفی لازم را نداشته باشد ممکن است رابطه عاطفی خود را از بین ببرد.

سواد عاطفی مساله بسیار مهمی است که با داشتن آن بسیاری از مشکلاتی که در زندگی وجود دارد به میزان زیادی حل می شوند. مرکز مشاوره موفقیت در ادامه این مقاله شما را با عواقب کم سوادی عاطفی و آنچه نیاز است درباره سواد عاطفی بدانیم توضیح می دهد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با افرادی رو به رو شده باشید که حال خوبی نداشته باشند ولی زمانی که علت را از آن ها جویا می شوید تنها پاسخ می دهند که اعصاب ما خورد است و دلیل روشن آن را هم نمی دانند.

افرادی که ندادند به چه علت حالشان خوب نیست، از احساسات و عواطف خود آگاه نیستند و سواد عاطفی خوبی ندارند و بهتر است بگوییم از سواد عاطفی پایینی برخوردارند یا بی سواد عاطفی هستند زیرا نمی‌توانند برای بیان احساس درون خود واژگان مناسبی پیدا کنند. سواد عاطفی به این معناست که هر شخصی از حالات، عواطف و احساسات خود آگاهی دارد. هنگامی که غمگین است یا شاد یا بی حوصله، دلیل آن را می داند و می تواند به طور کامل واقعیت را درک کند. این که افراد ندانند دلیل حس بد آن ها ناشی از طرد شدن، خجالت، حس تنفر، حسادت و غیره است را در علم روانشناسی کوری عاطفی می نامند.

دلایل متعدد بی سوادی عاطفی

نداشتن آگاهی خانواده ها برای آموزش سواد عاطفی به فرزندان

ضعیف بودن افراد برای ابراز احساسات

درست تحلیل نکردن احساسات

بلوغ عاطفی زمانی به دست می آید که افراد بتوانند از طریق دیده ها و شنیده هایی که از محیط اطراف به دست می آورند به سواد عاطفی برسند و بر آن تسلط داشته باشند. شناسایی احساسات خود و هم چنین احساسات دیگران جزء سواد عاطفی است و همان طور که می دانیم سواد عاطفی بخشی از هوش هیجانی محسوب می شود.  تحقیقات نشان داده است افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند دارای سواد عاطفی خوبی نیز هستند. رشد عاطفی پروسه ایی است که از آغاز تولد شروع می شود. پدر و مادر در پرورش رشد عاطفی بسیار تاثیر گذار هستند و مادر اولین نفری است که کودک با او ارتباط برقرار می کند و می تواند از او بیاموزد. اولین پیوند دهنده کودک با محیط بیرون مادر اوست و چنان چه رابطه آن ها از نظر دلبستگی ایمن تر باشد، جهان در نظر کودک ایمن می باشد و او احساس خوبی نسبت به جهان پیدا خواهد کرد و کودک با همین احساس پا به دنیای بزرگسالی و زندگی زناشویی می گذارد.

در سن نوجوانی فرد باید به بلوغ عاطفی رسیده باشد، اما گاها پیش می آید که فردی در سن بزرگسالی نیز به این مرحله نرسیده است. این افراد با قرارگرفتن در یک رابطه ی زناشویی همیشه نگران از دست دادن هستند، چرا که این فرد وابستگی ایمن را تجربه نکرده است و همیشه چنین احساسی را دارد. جلسات مشاوره ای که در محیط امن و آرام مرکز مشاوره موفقیت به عنوان یک مرکز مشاوره خانواده در اصفهان برگزار می شوند، بعلاوه راهنمایی و همراهی مشاوران و روانشناسان با تجربه این مرکز، به شما مراجعان محترم کمک می کنند تا هر آنچه در وجود شما نیاز به تقویت شدن دارد بررسی شود و با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود از هوش و سواد عاطفی بالایی برخوردار شوید و بتوانید با کسب مهارت های لازم، از زندگی و روابط ایده آل خود لذت ببرید.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.