روان پریشی، علائم، انواع، درمان

خدمات تخصصی روانپزشکی

به کسی که از عقل خود به درستی استفاده نمی کند، وضعیت روانی غیر نرمالی دارد و واقعیت را از خیال تشخیص نمی دهد، روان پریش (Psychosis) و یا به بیان عوام دیوانه یا مجنون گفته می شود. روان پریشی انواع مختلفی دارد که در این مقاله از مقالات مرکز مشاوره موفقیت با بهترین خدمات تخصصی روانپزشکی، به بررسی انواع اختلالات روان پریشی، ویژگی های شخصیتی یک فرد روان پریش و درمان آن می پردازیم.

در خصوص علائم این اختلال می توان گفت که فرد روان پریش یا سایکوز به توهم و هذیان گویی دچار می گردد. در حالت توهم، فرد چیزی که وجود ندارد را می بیند، می شنود، لمس می کند و حتی بو و طعم آن را حس می کند و در حالت هذیان، آنچه که بطور نادرست از واقعیت درک کرده را بیان می کند که البته این موضوع کاملا غیرعمد می باشد. همین دو موضوع باعث می شوند تا فرد نتواند به درستی فکر کند، تشخیص دهد، واکنش نشان دهد، با دیگران بطور موثر ازتباط برقرار نماید، واقعیت را از خیال تشخیص دهد، رفتار شایسته ای در هر زمینه داشته باشد و حتی در حالت تشدید بیماری نتواند حقیقت را بپذیرد.

نه مدل از اختلال روان پریشی:

اسکیزوفرنی (شیزوفرنی یا دوپارگی مغز): فرد بیش از شش ماه دچار توهم و هذیان گویی است و فعالیت های او در اجتماع مختل می شود.

اسکیزوافکتیو: این فرد علائم دو اختلال شیزوفرنی و افسردگی را بطور همزمان دارا می باشد.

اسکیزوفرین: فرد مبتلا به اسکیزوفرین همان فرد اسکیزوفرنی است که بیماری اش تنها یک تا شش ماه دوام دارد.

روان پریشی کوتاه: این افراد روان پریشی را بطور دوره ای و برای مدت زمان کوتاه اما ناگهانی تجربه می کنند. زمانی که فرد علائم این اختلال را نشان می دهد زمانی است که در شرایط پر استرس ناگهانی مانند فوت یک فرد در خانواده قرار می گیرد. این علائم در مدت کوتاهی بروز می کنند و احتمال برگشت آنها بسیار است.

روان پریشی هذیانی: همانطور که از نام این اختلال برمی آید، فرد باورهای نادرست ثابت دارد. او تصور می کند که توطئه ای در کار است و یا دچار بیماری ای که آن را ندارد است. علائم این اختلال باید به مدت یک ماه ادامه داشته باشند.

روان پریشی مشترک: این اختلال خود را در ارتباط با فرد دیگر نشان می دهد. بطوریکه فرد بیمار توهمی را در ارتباط خود با فرد دیگر باور و حتی در ذهنش تصویب می کند.

روان پریشی حاصل از مواد مخدر: افرادی که از مواد توهم زا و یا کرک استفاده می کنند، حتی اگر آن را ترک کرده باشند به این اختلال دچار می شوند.

روان پریشی ضربه ای: نشان دادن علائم روان پریشی مانند هذیان گویی و یا توهم، ممکن است بر اثر ضربه ای که به مغز وارد شده است بروز کنند.

پارافرنیا: پارافرنیا همان اسکیزوفرن است که تنها در زمان پیری و در افراد مسن دیده می شود.

خدمات تخصصی روانپزشکی

روان پریشی می تواند ژنتیکی باشد، بر اثر فشارهای روانی دیگر، پس از ابتلا به یک بیماری، بر اثر مصرف مواد مخدر، الکل و داروهای خاص، وجود تومور مغزی و یا سکته مغزی پدید آید. از آنجاییکه فرد روان پریش نمی تواند با دنیای واقعی ارتباط برقرار نماید و بخاطر علائم این اختلال نه تنها باعث آزار خودش که دیگران نیز می شود، توصیه می شود که با مشاهده تغییرات غیرمعقول در رفتار، عملکرد و شخصیت خود و یا فردی دیگر در خانواده که مشابه با علائم روان پریشی می باشند، به یک کلینیک روانشناسی در اصفهان، مراجعه نمایید و جهت تشخیص درست بیماری و درمان بموقع و موثر آن اقدام نمایید. بسته به علت بروز این بیماری، متخصصان هم از روش روان درمانی و هم از مصرف دارو جهت درمان اختلال روان پریشی استفاده می کنند.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناسان خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.