افزایش مهارت های شغلی

با کسب مهارت شغلی به جایگاه واقعی خود دست یابید

مقدمه

برای این که بتوانید در حرفه و شغل خود موفق باشید، نیاز است که هر روزه توانایی های خود را افزایش دهید. مهارت های زندگی به همان اندازه که در زندگی شخصی شما کاربرد دارند در محیط کار نیز کاربرد بسیار زیادی دارند. دانستن این که کدام مهارت ها می تواند بر زندگی کاری شما تأثیر بگذارد، می تواند به شما کمک کند تا در شغل خود به موفقیت های بسیار زیادی دست پیدا کنید. شما عزیزان می توانید با خواندن این مقاله راهکارهایی برای افزایش مهارت های شغلی خود دست پیدا کنید، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

افزایش مهارت های شغلی

استفاده از مهارت های زندگی در محیط کاری خود به شما کمک می کند تا مسئولیت های کاری خود را به درستی انجام دهید. بسیاری از مهارت هایی که کارفرمایان در کارکنان خود به دنبال آن هستند، جزء مهارت های ضروری در زندگی به حساب می آید. مهارت های زندگی از طریق تجربه در زندگی افراد ایجاد می شوند، افراد می توانند صرفا با مشاهده دنیای اطراف و فهمیدن این که چه فرآیندهایی بهترین نتایج را به دست می آورند، می توانند مهارت های زندگی خود را افزایش دهند. حتی اگر سن کمی دارید، تجربه های جدید به شما کمک می کند تا با تامل در هر رویداد، توانایی های خود را افزایش دهید به خصوص اگر آن ها را در محیط کاری خود تمرین کنید. از علایق و استعدادهای طبیعی خود می توانید به عنوان شروعی برای تقویت مهارت های شغلی و مطالعه در زمینه هایی که می خواهید پیشرفت کنید، استفاده کنید.

افزایش مهارت های شغلی

در برخی موارد ممکن است نیاز داشته باشید تا برای افزایش مهارت های شغلی خود به یک مشاوره مراجعه کنید. مراکز مشاوره شغلی اصفهان، قادر هستند با در اختیار قرار دادن راهکارهایی شما عزیزان را در جهت افزایش میزان موفقیت در شغل و حرفه خود کمک کنند.

انواع مهارت های شغلی

جهت افزایش مهارت های شغلی می توانید به مشاورینی که در این زمینه فعالیت می کنند، مراجعه کنید. مشاورین شغلی به افراد کمک می کنند تا احساس رضایت بیشتری را در شغل و حرفه خود احساس کنند. مهمترین مهارت هایی که برای دست یابی به موفقیت در کسب کار خود به آن ها نیاز دارید شامل:

۱-مدیریت زمان: زمانی که در شغلی شروع به کار می کنید، جلسات و کارهای روزانه به برنامه ریزی و مدیریت کاملا اصولی نیاز دارند. داشتن یک تقویم و برنامه می تواند به شما در مدیریت حجم کاری کمک کند. توانایی برای برنامه ریزی دقیق و اولویت بندی پروژه ها یک مهارت ضروری در محل کار محسوب می شود.

۲-مهارت اساسی فناوری: سواد دیجیتال و فناوری تقریبا برای هر شغلی ضروری می باشد. شما باید در مورد پردازش کلمه و استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط یا مکان یابی اطلاعات دانش کاری داشته باشید. استفاده از تجهیزات اولیه کامپیوتری مانند چاپگرها، دوربین های دیجیتال و تبلت ها نیز مهم است. ممکن است بخواهید با پلتفرم های اجتماعی مورد استفاده برای ارتباطات و بازاریابی بسته به صنعت خود آشنا شوید. داشتن درک اولیه از برنامه های نرم افزاری اصلی مورد استفاده در شغل خود، می تواند در میزان موفقیت شما در حرفه خود بسیار تاثیرگذار باشد.

مهارت فناوری

۳-ارتباط غیرکلامی: نحوه ارتباط شما با حالات صورت، حرکات دست و زبان بدن می تواند بر تعامل شما با دیگران در محل کار تأثیر بگذارد. مدیریت نحوه ارتباط غیرکلامی با دیگران، می تواند در محیط کار تاثیرات مثبتی بگذارد.

۴-صلاحیت مالی: دانستن نحوه بودجه بندی و مدیریت مالی، یک مهارت حرفه ای ضروری می باشد. ممکن است در محیط کاری از شما خواسته شود که پول شرکت را خرج کنید یا مقدار یک پروژه را تخمین بزنید.

۵-سخنرانی در جمع: حتی اگر شغل شما نیازی به صحبت در مقابل گروه های بزرگی از مردم را نداشته باشد، مهارت های سخنرانی در جمع به شما کمک می کند دانش و اعتماد به نفس خود را در بسیاری از موقعیت ها نشان دهید. اگر قصد دارید در حرفه خود به موفقیت های بسیار زیادی دست پیدا کنید، سخنرانی در جمع یک مهارت ضروری است که به شما کمک می کند دیدگاه خود را به همکاران منتقل کنید.

مهارت سخنرانی در جمع

۶-مذاکره: کار در یک محیط حرفه ای اغلب به بحث در مورد قرارداد و مذاکرات فروش نیاز دارد. در صورتی که قصد دارید روزی برای خودتان کار کنید، به احتمال زیاد نیاز دارید که برای قراردادهای خود با مشتریان و فروشندگان مذاکره کنید.

۷-ارتباط با دیگران: یکی از مهارت های اصلی که در هر محیط حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد، نحوه صحیح ارتباط با دیگران است. ارتباط با سایر متخصصان در هر مقطعی از حرفه شما سودمند است. دانستن نحوه ملاقات با افراد جدید و درگیر شدن در بحث، چه شخصی و چه در زمینه کاری، ممکن است به شما کمک کند فرصت های جدیدی برای پیشرفت خود پیدا کنید. ارتباط یک توانایی چند وجهی است که شامل به اشتراک گذاری اطلاعات، ایجاد روابط و ایجاد ارتباط با سایر متخصصان در محل کار است. با ظهور ابزارهای دیجیتال بیشتر، برقراری ارتباط در کانال های آنلاین، لزوم وجود این مهارت در هر شغلی افزایش یافته است.

۸-حرفه ای بودن: این مهارت اغلب نیاز به درک شرایط و خودکنترلی دارد که شما انتخاب هایی می کنید که بر شغل شما تأثیر می گذارد. نحوه لباس پوشیدن، صحبت کردن و رفتار خود در هر فعالیت یا محیطی که مربوط به کار است، ممکن است بر روی شغل شما نیز تاثیر بگذارد.

۹-شکست ناپذیری: در طول زندگی حرفه ای خود، باید بر چالش ها غلبه کنید و بدون تسلیم شدن با پیامد تصمیم گیری های خود روبه رو شوید. شما باید در برابر هر مشکل یا شکستی که برایتان پیش می آید، قوی تر شوید. کارفرمایان به دنبال کارکنانی هستند که بتوانند از شکست درس بگیرند و پس از تجربه یک شکست بتوانند کار خود را دوباره شروع کنند.

۱۰-قاطعیت: تصمیم گیری سریع به عنوان بخشی از عادات کاری شخصی شما می تواند به نتایج سازنده تری در شغل و حرفه شما منجر شود، این امر یک ویژگی مهم برای هر کسی است که در شغل خود نقش رهبری را دارد.

قاطعیت در محیط کار

۱۱-آموزش پذیری: برای پیشرفت در حرفه خود، باید همواره به یادگیری ادامه دهید. اگر آموزش پذیر باشید، با دنبال کردن راه های جدید و بهتر برای انجام کارتان، می توانید هر روز از دیگران بیشتر یاد بگیرید. شما باید همیشه آماده گسترش دانش و توانایی های خود باشید.

۱۲-خودآگاهی: افرادی که خودآگاه هستند با مشاهده کلمات و زبان بدن خود بازخورد آن را بررسی خواهند کرد. افراد موفق از این ویژگی در محل کار استفاده می کنند تا درک درستی از نحوه دریافت عملکرد و مشارکت هایشان داشته باشند و در صورت لزوم رفتارهای خود را اصلاح کنند.

۱۳-نوشتن: بررسی کنید که چقدر برای برقراری ارتباط از طریق ایمیل، سیستم های پیام رسانی و رسانه های اجتماعی در شغل خود نیاز دارید. مهارت های نوشتن خوب به شما کمک می کند تا خود را به خوبی در محل کار و سایر شرایط حرفه ای دیگر وفق دهید. مهارت های نوشتن همچنین می تواند به شما کمک کند تا رزومه و نوشتن نامه های اداری به صورت کاملا اصولی نوشته و از این طریق بیشتر مورد توجه کارفرمایان آینده قرار بگیرید.

۱۴-تحلیل و بررسی:  تجزیه و تحلیل یک عمل، فکر یا تصمیم قبل، حین و بعد از اتمام آن می تواند عملکرد شما را در محل کار بهبود بخشد. به عنوان مثال، اگر فرآیندی را که برای تکمیل یک کار در شغل خود استفاده می کنید تجزیه و تحلیل کنید، می توانید راه هایی برای کارآمدتر کردن شغل و حرفه خود بیابید.

مهارت تحلیل و بررسی

۱۵-سازمان دادن شغل: یکی از با ارزش ترین مهارت های زندگی، نظم بخشیدن در محیط کاری و حرفه خود است. با سازماندهی عادات های رفتاری و شغلی خود می توانید زندگی حرفه ای خود را بهبود بخشید.

۱۶-شوخ طبعی: حس شوخ طبعی می تواند تنش را از بین ببرد و به شما کمک کند تا با همکارانتان ارتباط بهتری برقرار کنید.

۱۷-آداب اصول: محل کار معمولاً به دلیل ماهیت انجام تجارت ها، نیاز به سطح بالاتری از رسمیت دارد. تمرین هایی مانند نوشتن یادداشت تشکر برای یک هدیه، استفاده از رفتارهای خوب روی میز و رفتار محترمانه با دیگران، همگی بخشی از آداب معاشرت حرفه ای هستند.

۱۸-حل مسئله: توانایی حل مشکلات ممکن است ساده به نظر برسد، اما این مهارتی است که می توانید در طول زندگی خود آن را ارتقا دهید. شما می توانید با ارائه ایده هایی برای کاهش هزینه ها، پیشنهاد راه جدیدی برای تکمیل یک فرآیند یا حتی نه گفتن به یک کار، توانایی های خود در  زمینه حل مسئله در محل کار ثابت کنید.

۱۹-اعتماد بنفس: افراد حرفه ای درون گرا و برون گرا هر دو می توانند اعتماد به نفس را به عنوان بخشی از توانایی های ذاتی خود توسعه دهند. یکی از بهترین راه‌ ها برای داشتن اعتماد به نفس در کار این است که به دنبال بهبود توانایی‌ های خود باشید و در عین حال بر روی آن چه که قبلا به خوبی انجام می ‌دهید، تاکید کنید. کسب تجربیات جدید نیز می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

۲۰-خودکنترلی: تمرین خودکنترلی در محل کار برای حفظ روابط حرفه ای شما ضروری است. خودکنترلی در محل کار به این معنی است که بدون در نظر گرفتن احساسات خود، بهترین راهکار را انتخاب کنید.

۲۱-خلاقیت: نوآوری اغلب کلید موفقیت در محل هر کار و حرفه ای است. خلاقیت راهی برای بیان تفکر منحصر به فرد در هر زمینه ای می باشد. از خلاقیت در محل کار خود استفاده کنید تا در مورد یک موقعیت متفاوت فکر کنید یا راه جدیدی برای تکمیل یک کار ارائه دهید. خلاقیت هنری همچنین می تواند در صنایع مختلف برای الهام بخشیدن، سرگرمی و جذب مشتریان استفاده شود.

۲۲-رهبری: رهبران بر گروهی از افراد تأثیر مثبت می گذارند. مهارت رهبری با مسئولیت پذیری در قبال نتایج و تصمیم گیری هایی که بر خود و دیگران تأثیر می گذارد، توسعه می یابد. شما می توانید تعداد بی شماری از کتاب ها، وبلاگ ها، پادکست ها، وب سایت ها و سمینارهای آموزشی را پیدا کنید که به بهبود مهارت های رهبری شما در محل کار کمک کند.

۲۳-همکاری: کار با دیگران برای تکمیل وظایف چیزی است که احتمالاً از زمانی که اولین پروژه تیمی خود را در مدرسه انجام داده اید، تمرین کرده اید. همکاری در محل کار به معنای گوش دادن و استفاده از نقاط قوت همه اعضای تیم برای ایجاد بهترین نتیجه است.

مهارت همکاری با دیگران

۲۴-سازگاری : نشان دادن اینکه می ‌توانید سبک کاری خود را تغییر دهید و در صورت نیاز نقش ‌های جدیدی را به عهده بگیرید، انعطاف ‌پذیری شما را برای کارفرما ثابت می ‌کند. شما می توانید با متعهد شدن به یادگیری فرآیندهای جدید در حین کار، سازگاری خود را با شغل و حرفه خود نشان دهید.

۲۵-کنجکاوری: ذهن کنجکاو به معنای یادگیری مداوم است و این یک ویژگی بسیار مهم برای متخصصان در هر صنعتی می باشد. کنجکاوی منجر به ایده ها و نوآوری های جدید می شود، به همین دلیل است که این مهارت در محل کار بسیار ارزشمند است.

سخن پایانی

در بسیاری از مراکز مشاوره در اصفهان، خدمات از جمله مشاوره شغلی را برای مراجعه کننده های عزیز خود ارائه می دهند. در طول جلسات مشاوره شما عزیزان می توانید اطلاعاتی درباره میزان توانایی و استعدادهای خود کسب کرده و با راهکارهایی که مشاوران شغلی ارائه می دهند اقدام به افزایش مهارت های خود کنید. در مطالب بالا سعی کردیم درباره لزوم وجود مهارت های شغلی برای پیشرفت و دست یابی به موفقیت در حرفه خود، توضیح دهیم. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری برای این که بتوانید در حرفه خود موفق باشید باید هر روزه میزان مهارت های خود را افزایش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.