اختلال شخصیتی دون ژوان چیست؟

اختلال شخصیتی دون ژوان چیست

 

اغوا کردن یکی از راه هایی است که ما باید با فردی که برایمان جذاب است پیوند برقرار کنیم. بنابراین، ما به دنبال ایجاد یک احساس خوب هستیم زیرا در ازای آن چیزی که به دست می آوریم ،علاقه مند میشویم. فیلم ها و سریال ها در طول تاریخ از طریق سکانس های عاشقانه به این موضوع پی برده اند. در یک نقطه خاص، برای اینکه فتح عشق اتفاق بیفتد، همیشه باید مقداری حس اغوا کنندگی وجود داشته باشد. با این حال، افرادی هستند که از اغواگری اجباری استفاده می کنند و با اعمال آن به دنبال جذب افراد هستند. ما باید به ویژگی هایی که می توان تشخیص داد توجه کرد زیرا کلینیک روانشناسی اصفهان با دادن اطلاعات ارزشمند به ما امکان می دهد راه حل های مناسبی برای رویارویی با این مشکل پیدا کنیم. آیا می خواهید در این مورد بیشتر بدانید؟ در این مقاله اطلاعاتی در مورد سندرم دون ژوان در اختیار شما قرار می دهیم: چیستی، علائم، علل و درمان آن.

سندروم دون ژوان چیست

ابتدابهتر است به شناخت این اختلال بپردازیم ،وقتی به سندرم دون ژوان یا اختلال شخصیت هیستریونیک (HPD) اشاره می کنیم، به یک اختلال شخصیتی اشاره می کنیم که مشخصه آن عبارت است از تسخیر عاشقانه شخص دیگری به منظور دستیابی و استفاده احساسی آنها و ارضای یک نیاز. فرد مبتلا به سندرم دون ژوان برای رسیدن به اهداف خود از اغواگری استفاده می کند. تمایز بین اغواگری هنگام تلاش برای عاشق کردن یک فرد و استفاده از اغواگری که در سندرم دون ژوان انجام می شود بسیار مهم است.

طبق اطلاعات بدست آمده ، با توجه به ویژگی هایی که ظاهر می شود، می توان این آسیب شناسی را در گروه اختلال شخصیت خودشیفتگی گنجاند. در واقع دون ژوانیسم یا سندرم دون ژوان یک اصطلاح غیر بالینی برای تمایل مرد به داشتن رابطه جنسی با شرکای زن مختلف است. این نام از دون ژوان اپرا و داستان گرفته شده است.

دکتر روانشناس اصفهان هم طبق نظریه های روانشناسی معتقد است که دون ژوانیسم تمایل ناخودآگاه مرد برای جستجوی مادرش در هر زنی است که با آن روبرو می شود.

 

 

علائم تشخیص اختلال دون ژوان

برای تشخیص درست این اختلال یک سری معیارهای تشخیصی باید رعایت شوند از جمله: نیاز به تحسین، احساس عظمت ،عدم همدلی ، قدرت بر افراد دیگر و رفتارهای متکبرانه.

سندرم دون ژوان مجموعه ای از تظاهرات را نشان می دهد که در سطوح احساسات، افکار و رفتارها رخ می دهد. اگرچه این اختلال و آسیب در مردان شایع تر است، اما منحصر به یک جنس نیست.

بنابراین، زنانی هستند که ممکن است از این اختلال رنج ببرند. در مطالب بعدی، با استناد به اطلاعات دکتر روانشناس خوب در اصفهان علائم اصلی را شرح خواهیم داد تا بدانید چگونه دون ژوان را شناسایی کنید:

  • استفاده از اغوا برای دستکاری عاطفی شخص دیگر.
  • رواج دروغ و فریب.
  • ناتوانی در برقراری رابطه عاشقانه
  • عدم تعهد در زندگی
  • جستجوی اجباری برای شناخت جنبه های شخصی.
  • احساس تهدید برای تمامیت خود، چه فیزیکی و چه عاطفی.

فراتر از علائمی که شرح داده شد، شایان ذکر است که داشتن هر یک از آنها به صورت مجزا لزوماً نشان دهنده سندرم دون ژوان نیست.

لازم است که تشخیص توسط یک دکتر روانشناس اصفهان انجام شود زیرا او مسئول ارزیابی ویژگی های بیمار با در نظر گرفتن جنبه هایی مانند سن، جنس، سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی و غیره خواهد بود.

علل ایجاد این اختلال

علل ایجاد سندرم دون ژوان در افراد  میتواند بسیار متعدد باشد که با تشخیص و بررسی دکتر روانشناس از وضعیت فرد میتواند به علت بروز آن پی برد،کلینیک روانشناسی اصفهان با داشتن کادر مجرب و متخصص در امر روانشناسی و درمان اختلالات شخصیتی به افراد در درمان مشکلشان کمک بزرگی می کند. همانطور که گفته شد

این اختلال روانی منشأ مختلفی دارد که می تواند علت شروع علائم باشد. آگاهی از این موضوع به منظور توسعه راهبردهای مناسب برای مقابله با این مشکل بسیار مهم است. مهمترین علل آن موارد زیر است:

جنبه های خانوادگی: وجود اعضای خانواده که از سندرم دون ژوان یا اختلال اغوای اجباری رنج می برند یکی از عوامل شرطی کننده در این تصویر بالینی است.

به عبارت دیگر، این امکان وجود دارد که فرد رفتارهای اغواگرانه  که ممکن است از محیط خانواده مشاهده کرده باشد، را تقلید کند. از سوی دیگر، این امکان نیز وجود دارد که بروز برخی اختلالات شخصیتی دیگر بر رشد آسیب شناسی تأثیر بگذارد.

جنبه های ژنتیکی: علت دیگری که با سندرم دون ژوان مرتبط است، تغییرات ژنتیکی است. به عبارت دقیق تر، وجود وازوپرسین، یک انتقال دهنده عصبی که واکنش های مرتبط با رفتارهای ضد اجتماعی و دستکاری را ایجاد می کند.

 

 

درمان سندرم دون ژوان

خوشبختانه، در حال حاضر برخی از روش های موثر بر علیه سندرم دون ژوان در دسترس هستندکه دکتر روانشناس اصفهان در اختیار افراد قرار داده است. در مطالب زیر به درمان های اصلی می پردازیم:

 

روان درمانی

اگرچه ممکن است تشخیص رنج ناشی از این اختلال برای فردی که از این اختلال رنج می‌برد دشوار باشد، درمان می‌تواند ابزارهای خاصی را ارائه دهد که به کار بر روی احساسات، افکار و رفتارهای مرتبط با سندرم دون ژوان کمک می‌کند.

از یک سو، درمان‌های کوتاه‌مدت بر کسب راهبردهایی برای مقابله با روابط اجتماعی به شیوه‌ای دلپذیرتر متمرکز هستند. در اینجا می توان رفتار درمانی شناختی را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی برجسته کرد.

از سوی دیگر، درمان‌های طولانی‌مدت سعی می‌کنند منشأ علائم بیمار را از حافظه تجربیات دوران کودکی که ممکن است با تعارض‌های فعلی مرتبط باشد، پیدا کنند. در این گروه می توان از روانکاوی به عنوان اصلی ترین درمان طولانی مدت نام برد.

 

داروی روانپزشکی

با توجه به علت ژنتیکی آن، تامین روان‌داروهایی که بر روی اتصالات عصبی قشر مغز اثر می‌گذارند به منظور کاهش رفتار خودشیفتگی مهم است. با این حال، استفاده از داروهای روانپزشکی فقط باید تحت نظارت یک متخصص و دکترروانشناس اصفهان انجام شود.

 

پایان

این مقاله صرفاً برای آشنایی افراد با این آسیب می باشد باز هم تاکید می کنیم تشخیص یا توصیه درمانی توسط دکتر روانشناس انجام میشودپس از افراد دعوت می کنیم برای درمان مورد خاص خود به کلینیک روانشناسی اصفهان مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.