در مواجهه با کودک بیش فعال

مرکز مشاوره کودک در اصفهان

آیا تاکنون با کودک بیش فعالی روبرو شده اید؟ آیا خود شما کودک بیش فعالی دارید؟ آیا می دانید با کودکان بیش فعال چگونه باید رفتار کرد؟ و آیا می دانید که اصلا چه علائمی نشان دهنده بیش فعالی یک کودک هستند؟ مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی اصفهان، در این مقاله به نکات کلیدی مورد نیاز جهت آشنایی شما با اختلال کم توجهی یا بیش فعالی (Hyperactivity Disorder) می پردازد.

علائم بیش فعالی

کودکان بیش فعال اگرچه بسیار باهوش و با استعداد هستند، در تحصیل و شغل موفق نمی باشند. دلیل اصلی این امر کم توجهی و تمرکز پایین آنهاست. این کودکان انرژی و توان خود را در جهت مناسبی بکار نمی برند.

حواس پرتی، دوری از انجام دادن کارهایی که به تلاش نیاز دارند، عدم تمرکز و توجه بر یک کار و اتمام آن کار، بی قرار بودن و جنب و جوش زیاد داشتن، سر و صدا کردن و صحبت کردن بیش از اندازه و بی قراری از جمله علائم اختلال بیش فعالی می باشد که در خانه، مدرسه، محل کار و تعاملات اجتماعی خود را نشان می دهند. این علائم قبل از ۱۲ سالگی مشاهده می شوند درحالیکه باید قبل از ۷ سالگی مشاهده شوند. شاید یکی از دلایل اعلام سن ۱۲ سالگی برای مشاهده این اختلال عدم بخاطر آوردن گذشته از طرف بزرگسالان باشد. علائمی که بیان شد هم باید حداقل تا شش ماه بطور مکرر و هم حداقل در دو محیط مجزا مشاهده شوند.

به کودکان بیش فعال کمک کنیم

والدین می توانند نشانه های بیش فعالی را در کودک خود کنترل و حتی کاهش دهند. آنها می توانند انرژی کودک خود را به سمت انجام دادن فعالیت های مثبت معطوف کنند زیرا این کودکان در عملکرد خود کمبودهایی دارند. آنها توانایی برنامه ریزی از قبل، کنترل انگیزه و انجام دادن کارها را تا انتها ندارند. این والدین هستند که می توانند کنترل امور را برای آنها در دست بگیرند و وقتی کودک مهارت هایی را فرا می گیرد با او همراه باشند و با راهنمایی های لازم او را در رسیدن به موفقیت یاری رسانند. والدین باید بدانند که اگرچه گاهی کودک بیش فعالشان حرف آنها را گوش نمی دهد، باعث عصبانیت آنها می شود، آنها را آزار می دهد و حتی گاهی آنها را پیش دیگران شرمنده می کند، اما او این کارها را عمدا انجام نمی دهد. او نمی داند که چطور باید کارها را انجام دهد و غیرعمد بی توجه است. در ادامه نکات تربیتی برای چگونگی برخورد با کودک بیش فعال را یادآور می شویم.

نگرش، افکار و انرژی مثبت داشته باشید.

از حیوانات خانگی استفاده کنید.

برنامه و ساختاری را تهیه و همه اعضای خانواده به آن پایبند باشید.

برنامه های زمان بندی شده را برای کودک بیش فعال ساده و کوتاه کنید.

تا آنجاییکه ممکن است نظم را در خانه ایجاد کنید.

کودک بیش فعال را سرگرم نگه دارید.

قوانین و انتظارات را برای کودک بیش فعال واضح بیان کنید.

حتما تشویق و تحسین کودک را در برنامه تربیتی خود داشته باشید.

دادن پاداش و مجازات کودک را بموقع انجام دهید.

بیشتر فعالیت های فیزیکی را به او بسپارید.

ورزش را در برنامه روزانه کودک بیش فعال قرار دهید.

در آغوش گرفتن و نوازش کردن کودک بیش فعال را فراموش نکنید.

در اتاق از رایحه هایی همچون اسطوخودوس برای آرام کردن کودک بیش فعال استفاده کنید.

حتما با کودک بیش فعال به گردش در طبیعت بروید.

از رژیم غذایی، ویتامین ها و مکمل های مناسب استفاده کنید.

تشخیص اینکه کودک شما بیش فعال است یا نه و چگونگی رفتار با او و کمک به او در رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای اعم از تحصیلی، شغلی، روابط اجتماعی و غیره نیازمند همراهی متخصصان می باشد. لذا به شما خواننده عزیز توصیه می کنیم، چنانچه با کودک بیش فعالی مواجه هستید حتما به مرکز مشاوره کودک در اصفهان مراجعه نمایید. مرکز مشاوره موفقیت با دارا بودن و بهره بردن از مجرب ترین روانشناسان خوب در اصفهان آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره ای و روانشناختی به شما مراجعان محترم بویژه در زمینه کودک می باشد.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره کودک در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناسان خوب در اصفهان می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.