در مواجهه با لکنت زبان کودکان

مرکز مشاوره کودک در اصفهان

کودکان در سن ۲ تا ۵ سالگی از مرحله لکنت زبان عبور می کنند. آنها بخشی از کلمات، جملات یا عبارات را تکرار می کنند و یا بجای برخی حروف یا کلمات از صداهای اضافه استفاده می کنند. همین امر باعث ایجاد وقفه در صحبت کردن کودک می شود. اگرچه بدون استفاده از دارو می تواند به راحتی لکنت زبان کودک را درمان نمود، برخی والدین با رفتارهای نادرست و ایجاد تاثیر روحی منفی در کودک باعث می شوند که حتی پس از درمان لکنت زبان آن تاثیر روحی در کودک باقی بماند. جهت تشخیص و درمان لکنت زبان کودک نیاز است که به یک کلینیک روانشناسی اصفهان همچون مرکز مشاوره موفقیت و متخصصان با تجربه همچون گفتار درمانگران مراجعه نمود. در ادامه این مقاله بطور مختصر و مفید به عوامل، نشانه ها و چگونگی رفتار با لکنت زبان در کودکان می پردازیم.

چهار عامل ایجاد لکنت زبان در کودکان

سابقه فامیلی و ژنتیک: اگرچه ژن های خاصی برای ایجاد لکنت زبان در کودکان شناسایی نشده اند، اما حدود ۶۰ درصد از کودکانی که لکنت زبان دارند، در خانواده یا خویشاوندانی با چنین اختلالی به دنیا آمده اند.

مسائل مربوط به رشد کودک: کودکانی که با مسائل زبان و گفتار مواجه هستند بیش از دیگر کودکان به لکنت زبان دچار می گردند.

عملکرد مغز و فیزیولوژی اعصاب کودک: زبان در کودکی که به لکنت زبان دچار گردیده در مناطق مختلفی از مغز پردازش می شود و همین امر باعث ایجاد تداخل در برهم کنش مغز و ماهیچه های کنترل کننده زبان و تکلم می گردد.

سبک زندگی و پویایی خانواده کودک: داشتن انتظارات زیاد از کودک و سبک زندگی استرسی خانواده در ایجاد لکنت زبان کودک موثر است.

نشانه های لکنت زبان در کودکان

تنش و تقلا در عضلات صورت کودک

اوج گرفتن صدای کودک در حین صحبت کردن

تغییر کلمات یا اضافه کردن صداهایی برای جلوگیری از لکنت توسط کودک

اجتناب کودک از صحبت کردن

لکنت به همراه حرکات خاص بدن یا صورت

چگونگی رفتار با کودکی که لکنت زبان دارد

با آرامش به او فرصت صحبت کردن بدهیم

برای مشارکت کودک در گفتگوها وقت بگذارید

از صحبت کردن او انتقاد نکنید

برای صحبت کردن او را تحت فشار قرار ندهید

فعالیت هایی را به او پیشنهاد دهید که تکلم کمتری دارد

بدون بی صبری و با برقراری ارتباط چشمی، سراپا به صحبت های او گوش فرا دهید

هنگام صحبت کردن او واکنش منفی نشان ندهید

گفته ها و جملاتش را تصحیح نکنید

بدون اینکه به او بگویید که آرام صحبت کن و یک نفس بکش و بعد حرف بزن، خود شما الگوی صحبت کردن آرام برای او باشید

درباره لکنت زبانش با او صحبت کنید و بگویید که ایجاد اختلال در صحبت کردن یک امر طبیعی است

در مواجهه با کودکی که دچار لکنت زبان شده است باید به متخصص مراجعه نمود. استفاده از دارویی برای از بین بردن لکنت زبان کودکان توصیه نمی شود. یک گفتار درمانگر می تواند بطور مستقیم با کودک کار کند و تکنیک های رفتاری و فردی او را گسترش دهد تا بتواند بدون لکنت سخن بگوید. گفتار درمانگر قادر است با مشاهده کوچکترین علائم لکنت زبان در کودک ادامه دار بودن یا نبودن لکنت زبان کودک را تشخیص دهد و با همکاری والدین از فراتر رفتن این مشکل جلوگیری کند. مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره کودک در اصفهان با بهره مندی از گفتار درمانگران با تجربه، آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره ای و روان درمانی به شما مراجعان محترم، والدین و کودکانتان می باشد.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره کودک در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناسان خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.