افسردگی پس از زایمان در آقایان

مرکز مشاوره کودک در اصفهان

آیا آقایان هم پس از زایمان همسرشان به افسردگی مبتلا می شوند؟

در مقاله قبل درباره اینکه اینکه خانمها پس از زایمان دچار افسردگی می شوند صحبت شد. افسردگی پس از زایمان برای خانمها جای تعجبی ندارد. اما آقایان چرا؟ نتایج تحقیقات و آمار نشان می دهد که حدود چهار درصد از آقایان پس از زایمان همسرشان به افسردگی مبتلا می شوند. مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان در ادامه این مطلب علت و درمان افسردگی آقایان را بیان می کند.

معمولا وقتی خانمی به همراه نوزادش به خانه برمی گردد، با تغییر رفتار همسرش روبرو می شود. در آن مرد استرس نامحسوسی وجود دارد که با کوچکترین اشاره عصبانی می شود. البته این نشانه درخصوص مردانی که اهل بگو و بخند هستند و پر سر و صدا هستند مشاهده نمی شود. آنها ساکت تر می شوند و بجای خنده از ته دل فقط لبخند می زنند. مردانی که به افسردگی پس از زایمان همسرشان مبتلا می شوند کم اشتها می شوند، خسته اند و بی خواب می شوند.

دلیل اصلی افسردگی پس از زایمان در آقایان نداشتن اعتماد به نفس در نگهداری فرزند است. آنها هنوز نپذیرفته اند که پدر شده اند و نسبت به فرزند خود متعهد هستند. عده ای از این آقایان حتی جرات نزدیک شدن به فرزند و دست زدن به او را ندازند. انگار که باور ندارند چه اتفاقی افتاده است و از اینکه حس پدرانه ندارند احساس گناه می کنند. همین امر خود باعث تشدید افسردگی در آقایان می شود.

کلینیک روانشناسی در اصفهان

اینکه چرا آقایان پس از زایمان همسرشان به افسردگی مبتلا می شوند موضوعی طبیعی است. خانمها در طی بارداری تغییرات را حس می کنند اما آقایان با تولد نوزاد بطور ناگهانی با حجمی از تغییرات روبرو می شوند. در واقع آنها دچار یک حس شوک قدرتمند می شوند. پدر شدن یعنی تغییر کردن. وقتی آقایان متوجه می شوند که پدر شده اند می دانند که مسئول موجودی از گوشت و خون خود هستند که باید امنیت او را در درجه اول تامین کنند. پس خود را تحت فشار می گذارند تا بهترین باشند. از آنجاییکه آقایان هم انسان هستند در این مسیر دچار خطا می شوند و سرزنش ها چه از طرف خود مرد و چه اطرافیان به او احساس بی کفایتی و بی فایدگی را القا می کند. از طرف دیگر، خانمی که زایمان کرده توجه بیشترش معطوف به نوزاد می شود و همین تغییر توجه به مرد تغییر حالات روحی او را تشدید می کند.

کلیه مسائلی که در بالا گفته شد در کنار هم چرخه معیوبی را می سازند که مرد را دچار افسردگی می کنند. اما خبر خوب اینکه همانطور که افسردگی خانمها پس از زایمان حتی در شدیدترین حالتش قابل درمان است، افسردگی پس از زایمان آقایان نیز درمان می شود. یکی از مهمترین و بهترین راهکارهای درمان افسردگی آقایان در این شرایط صحبت کردن است. گفتگو با همسر، خانواده خود یا خانواده همسر، دوستان و مخصوصا متخصصان و مشاوران کمک بزرگی است. مطمئنا بسیاری از مشکلات با صحبت کردن برطرف می شوند. راهکار دوم نگهداری از فرزند است. از آنجاییکه نگهداری از فرزند کار ساده ای نیست توصیه می شود از کارهای کوچک شروع کنید. کارهایی که به راحتی از عهده شما برمی آیند (آماده کردن شیر نوزاد، آوردن پوشک او، حمام کردن نوزاد به همراه مادرش و غیره). همین کارهای کوچک حس پدرانه را در آقایان زیاد می کند و به مرور زمانی خواهد رسید که آقایان حس می کنند به اندازه مادر برای فرزندشان اهمیت دارند.

با وجود توصیه های ساده و کاربردی ارائه شده در این مقاله، چنانچه فرزندی در راه است و یا به تازگی صاحب فرزندی شده اید و احساسات تازه ای شما را در برگرفته است که باعث ناراحتی تان می شوند، به شما توصیه می کنیم از تجارب و همراهی مشاوران و متخصصان با سابقه مرکز مشاوره موفقیت که یک مرکز مشاوره خانواده در اصفهان می باشد بهره مند شوید.

مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

مرکز مشاوره موفقیت بهترین کلینیک روانشناسی در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.