اختلال آفازی چیست

اختلال آفازی چیست ؟

اختلال آفازی چیست ؟

بر اثر بیماری‌ های گوناگون ممکن است عوارضی به وجود آید که برای شخص بیمار غیر قابل تحمل و سخت باشد. آفازی هم یکی از اختلالاتی است که بر اثر مواردی که اشاره خواهیم کرد به وجود می‌آید. پس از تحقیق و گفتگو با کلینیک روانشناسی اصفهان اطلاعات مفید را در مورد این اختلال و علائم آن به دست آوردیم که در اختیار شما قرار می‌دهیم. امیدواریم مفید واقع گردد.

منظور از اختلال آفازی چه می‌باشد؟

اختلالی که در آن فرد توانایی ارتباط با دیگران را ندارد به عنوان مثال توانایی درک زبان، نوشتن و صحبت کردن را به درستی نداشته باشد را اختلال آفازی می‌گویند. این اختلال بر اثر سکته مغزی و ضربات ناگهانی به سر به وجود می‌آید. دکتر های روانشناسی این اختلال را بر اثر تومور های مغزی که رشد کرده یا اینکه بر اثر بیماری‌ های دائمی مغزی اتفاق می‌افتد، می‌دانند. بسیاری از افراد که مبتلا به اختلال آفازی می‌شوند، مشکل اصلیشان در تکلم و ارتباط گیری با دیگران است.

اختلال آفازی چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

هنگام مراجعه شخص مبتلا به اختلال آفازی به کلینیک‌ های روانشناسی اولین توصیه روانشناسان انجام آزمایشات تخصصی تصویربرداری همانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و توموگرافی کامپیوتری می‌باشد. با انجام این آزمایشات علت اصلی آسیب به مغز و نواحی که آسیب دیده هستند، مشخص می‌گردد. همچنین پزشکان یکسری آزمون‌های مهارتی زبانی خاص را از این بیماران می‌گیرند. مطابق با این آزمایشات و آزمون‌های مهارتی اصولا اختلال آفازی را تشخیص خواهند داد.

اختلال آفازی چیست

اقسام متعدد اختلال آفازی

اختلال آفازی یا همان زبان پریشی دارای اقسام مختلفی است که در ادامه به صورت مختصر به آنها اشاره می‌کنیم.

آفازی‌ های روان

در این اختلال بیمار می‌تواند به سختی یا اینکه به صورت متصل گفتاری را انجام دهد اما شخص توانایی درک گفتار دیگران را ندارد یعنی در واقع مشکل در درک و فهم سخنان دیگران دارد. گفتار آنها اصولاً متناقض بوده یا  اینکه سخنان بریده و بی‌ ربطی را سر می‌دهند. البته دکتر های روانشناس اصفهان با مشاوره درمانی به راحتی می‌توانند آنها را درمان نمایند.

  آفازی‌ های ناروان

در این نوع اختلال آفازی فرد مبتلا صحبت می‌کند، اما گفتار آن به صورت کوتاه و پر زحمت است و اصولاً شخص صداها و گفتارها را می‌شنود، اما نمی‌تواند زیاد درک درستی از آنها داشته باشند. یعنی معنی پیام‌ها را به خوبی نمی‌فهمند این دسته از افراد یک احساس سرخوردگی دارند. زیرا احساس می‌کنند که دیگران آنها را درک نکرده  و شخص در سمت راست بدن ضعف یا احساس فلجی می‌کند.

آفازی‌ های آنومی

در آفازی آنومی شخص زبان دقیقی را نمی‌تواند ایجاد نماید. به عقیده کلینیک روانشناسی اصفهان این افراد در انتخاب نام اشیا و کلمات دچار مشکل می‌شوند و آنها در تلاشند که بتوانند به درستی سخن بگویند اما قادر به تکلم صحیح نیستند.

علل بروز اختلال آفازی چیست ؟

سوالی که اصولاً همراهان بیمار دارای اختلال آفازی از دکتر های روانشناسی می‌پرسند علل به وجود آمدن این اختلال است. در جواب باید گفت علل بروز این اختلال به یک مورد بسنده نکرده و به علل مختلفی بستگی دارد. هرگاه این اختلال اتفاق می‌افتد خونرسانی را به همان ناحیه قطع می‌کند. از دیگر علل مهم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • عفونت
  • آسیب دیدگی سر
  • تومورهای مغزی
  • زوال عقل یا اختلال عصبی و سکته‌های مغزی

راه‌ های پیشگیری از اختلال آفازی

بسیاری از افراد که دچار این بیماری یا اختلال می‌شوند، بر اثر رعایت نکردن یک سری از موارد می‌باشد که بهتر است در ادامه با رعایت این نکات علاوه بر اینکه سلامتی را به خودتان هدیه می‌دهید از وقوع اختلال آفازی هم جلوگیری به عمل آورید. برای جلوگیری و کاهش سکته مغزی و اختلالات آفازی رعایت نکات زیر لازم است.

  • از استعمال سیگار جدا خودداری نمایید یا آن را ترک کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • رژیم غذایی با سدیم و چربی کم را پیش گیرید.
  • در صورت دیدن نشانه‌های اولیه باید به کلینیک‌ های روانشناسی اصفهان مراجعه نمایید
  • کنترل کامل بر فشار خون و کلسترول هم داشته باشید. زیرا آنها یکی از راههای مبارزه با سکته مغزی هستند.

اختلال آفازی چیست

اختلال آفازی چیست

عوامل موثر در درمان شخص دارای اختلال آفازی

زبان پریشی یا همان اختلال آفازی دارای درمان بوده و از نظر دکتر های روانشناسی این درمان به عوامل مختلفی نظیر سن، علل آسیب مغزی، نوع اختلال و میزان و شدت آسیب مغزی بستگی دارد‌. هر چقدر که سن شخص کمتر باشد، قطعاً درمان خیلی بهتر و موثرتر خواهد بود. افرادی که دارای تومور مغزی هستند، بهتر است در وهله اول تومور از ناحیه درگیر برداشته شود سپس جلسات گفتاردرمانی آغاز گردد. این جلسات کمک خیلی زیادی بر روی تکلم فرد دارند. رعایت مدت زمان جلسات گفتار درمانی بسیار مهم است با رعایت اصولی این جلسات بعد از ۶ ماه روند بهبود پیش خواهد رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.