چه موقع به روانپزشک مراجعه کنیم؟

تفاوت روانپزشک با روانشناس

پیش از آغاز صحبت درباره اینکه چه موقع به روانپزشک مراجعه کنیم، بهتر است توضیح مختصری راجع به اینکه چه تفاوتی میان روانشناس و روانپزشک وجود دارد بپردازیم. بسیاری از مراجعان ممکن است روانپزشک را با روانشناس و حتی این دو را با متخصص مغز و اعصاب اشتباه بگیرند. روانپزشک، فردی است که ابتدا در دانشكده پزشكی درس پزشكی می‌خواند و پس از پایان تحصیل در دوره پزشكی عمومی، رشته روانپزشکی یا اعصاب و روان را به عنوان تخصص خود برمی‌گزیند. همان‌طور كه از عنوان روانپزشک پیداست، او یک پزشك متخصص است که می‌تواند برای مراجعه‌كنندگان در صورت نیاز، دارو تجویز كند که این وجه تمایز او با روانشناس است.

روانشناس فردی است که ابتدا در مقطع کارشناسی (لیسانس) و سپس کارشناسی‌ارشد (فوق‌لیسانس) و در آخر دکترا (PhD) تحصیل کرده و می‌تواند در مورد مسائل خانواده‌ها، فرزندان، شخصیت افراد، چگونگی شکل‌گیری یک خانواده سالم، مسائل زیست‌شناختی و… مشاوره دهد. یک روانشناس نمی‌تواند دارو تجویز کند و باید از طریق انواع روش‌های مشاوره و روان‌درمانی به درمان بیماران بپردازد.

با کوچکترین مشکل جسمانی سریعا به پزشک مراجعه می کنیم و گاهی سریع خود را به تیغ جراحی می سپاریم. در صورتی که با داشتن بزرگترین مشکلات روحی باز هم از مراجعه به روانپزشک خودداری می کنیم. شاید یکی از دلایل آن این باشد که در گذشته وقتی که هنوز علم روانپزشکی وجود نداشت، بیماران روانی برای درمان پیش جن گیران و جادوگران می رفتند. و شاید به این دلیل که بعضی افراد فکر می کنند فقط افراد دیوانه به روانپزشکان مراجعه می کنند، از مراجعه به روانپزشک می ترسند و این را کار درستی نمی دانند.

در این مقاله سعی داریم به شما بگوییم که چه زمانی باید به یک مرکز مشاوره در اصفهان مراجعه کنید.

مشاور خانواده

بیماری روحی با بیماری جسمی متفاوت است و دوره درمان آن طولانی تر از بیماری جسمی می باشد. فردی که طی سالیان متمادی عادات بد و رفتارهای نادرست را با خود حمل کرده و با آنها زندگی کرده است وقتی بخواهد به یکباره همه این عادات را ترک کند با مشکل مواجه می‌شود. در کنار این نمی‌توان انتظار داشت درمان درباره افرادی که مبتلا به افسردگی حاد یا حالات نزدیک به جنون هستند به‌طور کامل و محسوس صورت پذیرد.

شاید روح به اندازه جسم درد نکشد ولی باز هم بیماری روحی سخت تر از جسمی می باشد و تنها راه حل معالجه بیماری روحی مراجعه به یک روانپزشک و یا یک روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

از دیدگاه روانپزشک، فرد سالم فردی است که نشانه‌های بیماری روانی در او وجود نداشته باشد و اگر چنین نشانه‌ای در فرد وجود داشته باشد، روانپزشک دارودرمانی و شوک‌درمانی را در اولویت کارش قرار می‌دهد. این در حالی است که از دیدگاه یک روانشناس فرد سالم فردی است که نه‌تنها بیماری روانی ندارد، بلکه ویژگی‌های مثبت دیگری مانند مفید بودن، پیشرفت کردن و احساس تعلق و… در او وجود دارد.

برای مثال دانش‌آموزی را در نظر می گیریم که انگیزه کافی برای درس خواندن ندارد. والدین او سعی می‌کنند با خواندن مقالات و کتاب‌ها راهکار‌های مناسب را پیدا کنند، ولی گاهی نیاز است که با یک مشاور تماس بگیرند و اگر مشکل این دانش‌آموز حل نشد با کمک گرفتن از یک مشاور و شرکت در جلسه‌های مختلف مشاوره، مشکل پیش‌ آمده را حل نمایند. چنانچه جلسه‌های مشاوره نتیجه مطلوبی نداشت، آن‌ وقت می‌توان به یک روانپزشک مراجعه کرد که با دارودرمانی آن مشکل برطرف نماید. بنابراین، ابتدا باید مشکل را ریشه‌یابی و بعد به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنیم.

در کشورهای پیشرفته افراد برای تصمیمات مهم زندگی مانند تصمیم ازدواج یا مهاجرت و یا انتخاب شغل حتما به مشاور مراجعه می‌کنند و این کار یک امر بدیهی تلقی می‌شود. بر این اساس نمی‌توان گفت زمان دقیق مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک درباره مشکلات و مسائل روحی و روانی دقیقا چه زمانی است، زیرا درباره افراد مدرن و امروزی این مراجعه هر زمانی و با هر بهانه‌ای می‌تواند باشد.

به‌طور کلی باید گفت مشاوره گرفتن و مراجعه به روانپزشک اقدامی مفید و مثبت است که در بدبینانه‌ترین حالت اگر فایده‌ای برای فرد نداشته باشد ضرری هم ندارد و حتی توصیه می‌شود همه افراد هرساله علاوه‌بر چکاب جسمی، چکاب روانی نیز شوند تا با رجوع به یک روانشناس و یا روانپزشک بتوانند از وضعیت روانی خود مطلع شوند.

مشکلات روانی هم مانند مشکلات جسمی اگر درمان نشده و به حال خود رها شوند عود کرده و به وضعیت وخیم‌تری می‌رسند. افرادی که بیماری‌های روانی حاد مانند انواع پرخاشگری‌ها یا جنون‌های رفتاری دارند یک دفعه و به صورت ناگهانی به این اختلالات مبتلا نشده‌اند. این افراد با ابتلا به بیماری‌های روانی کوچک مانند پرخاشگری‌های مقطعی یا افسردگی‌های فصلی و درمان نشدن این اختلالات به مرور زمان دچار این اختلالات حاد می‌شوند که گاه درمانی برای آن وجود ندارد.

اگر احساس کنیم چند روزی است که خلق افسرده مان اذیتمان می‌کند یا افکارمان باعث افسردگی و تاثیر بر عملکردمان می‌شود بهتر است به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنیم. در بسیاری از مواقع نیازمند مداخله دارویی نیستیم و مشاور می‌تواند با صحبت کردن مشکل را برطرف کند، در حالی که درباره بسیاری از مشکلات روانی ترکیبی از مشاوره و دارو می‌تواند موثر واقع شود.

فردی که افسردگی یا پرخاشگری بی حد و مرز دارد و نمی‌تواند رفتارش را کنترل کند، رفتارهایش برای دیگران خطرناک می شود. وقتی هم که خود فرد احساس کند خلق افسرده او برایش مشکل‌ساز است و افکاری در ذهنش وجود دارد که به‌شدت منفی و خطرناک هستند، باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. می توان گفت هرقدر زودتر برای درمان مشکل روانی مراجعه شود و بیماری فرد زودتر تشخیص داده شود، به همان نسبت بیماری زودتر درمان می‌شود و درباره برخی بیماری‌های روانی اگر فردی دیر مراجعه نماید، بیماری تبعات بد و طولانی مدتی بر جای می‌گذارد که گاهی این تبعات قابل درمان نیست.

افرادی هم که احساس می‌کنند در زندگی‌شان مهارت‌های لازم ارتباطی ندارند و نمی‌توانند در روابط خود موفقیت‌آمیز ظاهر شوند و یا افرادی که تجربیات منفی زیادی از گذشته دارند و نمی‌توانند با یادآوری آنها به زندگی عادی بپردازند، می توانند با مداخله یک روانپزشک مشکلات خود را برطرف نمایند.

مشاور خانواده

البته نباید با هر تغییر حالت در رفتار سریعا به پزشک مراجعه کرد. اتفاقات و رفتارهای مختلف بر روی خلق و خوی انسان اثر می گذارند، اما این مشکلات برای همه پیش می آیند و خود به خود با مرور زمان از بین می روند. حال اگر متوجه شدید که این مشکلات خیلی جدی هستند و شما را اذیت می کنند، به بهترین مرکز مشاوره در اصفهان مانند مرکز مشاوره موفقیت مراجعه کنید و مشکل خود را در ابتدا با راهنمایی های یک مشاور حل کنید و چنانچه او تشخیص داد که نیاز به دارو دارید به یک روانپزشک نیز مراجعه نمایید. به هر حال افرادی که نیاز به دارو دارند، آن هم برای رفع اختلال‌ها و مشکلات عصبی‌شان، بهتر است به روانپزشک مراجعه کنند.

از آنجاییکه در کشورهای توسعه یافته توصیه می‌شود همه افراد هرساله علاوه‌ بر چکاب جسمی، چکاب روانی نیز بشوند. به همین منظور، مرکز مشاوره موفقیت در اصفهان، با بهره مندی از مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان با تجربه آماده ارائه هرگونه خدمات روانشناختی به صورت فردی و گروهی در حوزه های روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی، مشاوره پیش از ازدواج، زوج درمانی و مشاوره قبل و بعد از طلاق به شما مراجعان عزیز هستند.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین کلینیک روانشناسی اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.