مشکلات تحصیلی دانش آموزان

مشکلات کودکان که با نزدیک شدن مدرسه بهتر است آن ها را بدانید

مقدمه

برخی از کودکان ممکن است در طول تحصیل خود افت بسیار شدید تحصیلی را تجربه کنند، به طوری که حتی مجبور به ترک تحصیل شوند. در صورتی که مشکلات تحصیلی کودکان در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص داده شود، می توان آن ها را برطرف کرد؛ در غیر این صورت این دسته از مشکلات می تواند تاثیر بسیار منفی بر روی میزان عزت نفس و روابط اجتماعی دانش آموزان بگذارد. معلمان و والدین باید در صورت مشاهده کوچکترین مشکل و تغییر رفتار در دانش آموزان، آن ها را جدی گرفته و اقدام به رفع آن کنند. گاهی اوقات والدین آگاهی کامل در ارتباط با دلایل و مشکلات تحصیلی دانش آموزان ندارند، در چنین شرایطی می توانید به بهترین مشاوره تحصیلی در اصفهان مراجعه کرده و مشکل خود را با آن ها در میان بگذارند. ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با دلایل مشکلات تحصیلی دانش آموزان و راهکارهایی برای درمان آن ها، توضیح دهیم.

مشکلات تحصیلی دانش آموزان

برخی از دانش آموزان ممکن است به دلیل مشکلات اختلال یادگیری و یا مشکلاتی که در خانواده خود دارند، دچار افت تحصیلی بسیار شدیدی شوند. باور غلطی در این باره وجود دارد که افت تحصیلی دانش آموزان به دلیل کم هوشی آن ها می باشد، گرچه این باور در مورد برخی از آن ها درست می باشد اما اکثر کودکان مشکلات محیطی باعث ایجاد عملکرد ضعیف در آن ها شده است.

مشکلات تحصیلی دانش آموزان

انواع مشکلات رفتاری دانش آموزان

معلم نقش مهمی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد. دانش آموزان از معلمان انتظار دارند که تمام تلاش خود را برای گسترش دانش خود به کار گیرند. علاوه بر تاثیر بسیار زیادی که معلمین در میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارند، کودکان ممکن است به دلیل مشکلات موجود در زندگی خود نیز دچار افت تحصیل شوند. هر یک از مشکلاتی که باعث عملکرد ضعیف در دانش آموزان می شود، قابل درمان می باشد. چند نمونه از مهمترین مشکلات تحصیلی دانش آموزان شامل:

  • روش تدریس: یکی از مهمترین دلایلی که می تواند باعث افت تحصیل دانش آموزان شود، نوع تدریس معلمان می باشد. هر یک از معلم ها روش مخصوص به خود را برای تدریس دارند که ممکن است برای برخی از دانش آموزان کافی و مناسب نباشد.
  • حواس پرتی: امروزه محرک های بیرونی بسیار زیادی وجود دارند که بر روی حواس پرتی دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی می گذارند. رسانه ‌های اجتماعی، دوستان، تلفن، تلویزیون، بازی‌ های ویدیویی، گردش ‌ها و مهمانی های خانوادگی، همگی می توانند بر روی تمرکز دانش آموزان تاثیر بسیار منفی بگذارد.
  • مدیریت زمان: عدم مدیریت زمان یکی از مشکلاتی اساسی است که بسیاری از دانش آموزان با آن ها درگیر هستند.
  • ناتوانی در یادگیری: برخی از دانش آموزان ممکن است از میزان هوش پایینی برخوردار باشند که برای یادگیری نیاز باشد تا مطالب را چندین بار و به شکل کاملا ساده به آن ها آموزش داده شود. کودکانی که دارای بیماری هستند و یا پیش فعال هستند نیز نحوه یادگیری آن ها با دانش آموزان عادی بسیار متفاوت می باشد. در صورتی که والدین متوجه مشکلاتی در کسب مهارت های نوشتاری و خواندنی کودک خود شدند، باید در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به رفع آن ها کنند.

ناتوانی در یادگیری

  • اهمال کاری: یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از دانش آموزان با آن ها درگیر هستند، به تعویض انداختن زمان مطالعه می باشد.
  • عدم اعتماد بنفس: بسیاری از کودکان ممکن است اعتماد بنفس لازم برای درس خواندن و کسب نمرات عالی در دروس مختلف را نداشته باشند. امروزه رسانه های اجتماعی و اینترنت باعث شده است بسیاری از کودکان درونگرا باشند و نتوانند مهارت های خود را به خوبی ارتقا دهند. این دسته از کودکان به دلیل اعتماد بسیار کمی که به توانایی خود دارند، نمی توانند پیشرفتی در تحصیل خود داشته باشند.
  • عزت نفس بیش از حد: در مقایسه با دانش آموزانی که دارای عدم اعتماد بنفس هستند، کودکانی نیز وجود دارند که به دلیل اعتماد بسیار زیادی که به مهارت های خود دارند نیاز به درس خواندن و مطالعه نمی بینند.
  • اضطراب: اضطراب در کودکان به دلیل عوامل مختلف ممکن است ایجاد شود. دانش آموزانی که به شدت مضطرب هستند، نمی توانند به خوبی بر روی درس خواندن خود تمرکز کنند.
  • شرایط خانوادگی: اکثر دانش آموزان ممکن است به دلیل شرایط خانوادگی که دارند دچار افسردگی شوند و تمرکز لازم برای مطالعه درس های خود را نداشته باشند. افسردگی در دانش آموزان اگر ادامه پیدا کند، باعث افت تحصیلی آن ها شده و میزان انرژی آن ها را در طول روز به شدت کاهش می دهد. در صورتی که هر یک از اعضای خانواده مشکلاتی از جمله بیکاری، اعمال خشونت، مصرف مواد مخدر و یا الکل و سایر موارد دیگر را داشته باشند، بر روی نحوه تحصیل دانش آموزان تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.
  • تکنیک های مطالعه: بسیاری از دانش آموزان اطلاعی درباره روش صحیح مطالعه ندارند، استفاده از تکنیک های نامناسب مطالعه باعث عملکرد ضعیف تحصیلی دانش آموزان می شود.

تکنیک های مطالعه

  • مشکلات مربوط به تمرینات در منزل: پس از این که مطلب جدید توسط معلمین در مدرسه به کودکان آموزش داده می شود؛ آن ها باید در خانه تمریناتی را انجام دهند. تمرینات در منزل تاثیر بسیار زیادی در کاهش افت تحصیلی دانش آموزان دارد.
  • سطح تقاضا: هر یک از کودکان از میزان هوش متفاوتی برخوردار هستند، نباید از همه ی دانش آموزان انتظار یکسانی برای عملکرد تحصیلی آن ها داشت. بسیار مهم است که والدین و معلمان بسته به میزان توانایی کودکان از آن ها انتظار داشته باشند.

راهکارهایی برای رفع مشکلات رفتاری دانش آموزان

والدین باید هرگونه تغییر رفتار کودک خود را بسیار جدی بگیرند. شما عزیزان می توانید با شناخت نقاط قوت و ضعف کودکان خود، باعث تقویت میزان مهارت آن ها شوید. ممکن است فرزند شما خجالتی باشد و نتواند به خوبی با همکلاسی های خود ارتباط برقرار کند، در چنین شرایطی بهتر است آن ها را به کارهای داوطلبانه و مشارکتی تشویق کنید. در صورتی که فرزند شما بیش فعال است و در تحصیل خود نیز بسیار مشکل دارد، بهتر است آن ها را با فعالیت های روزانه و مطالعه کتاب های درسی و غیر درسی مشغول کرده و به آن ها تفاوت انرژی های مفید و نامناسب را بشناسید.

در شرایطی که کودک شما در یادگیری بسیار کند است، به هیچ عنوان آن ها را به دلیل این مشکل سرزنش و تحقیر نکنید. بهتر است در چنین شرایطی مهارت های دیگر آن ها را تحسین کرده و اعتماد بنفس آن ها برای یادگیری مطالب آموزشی افزایش دهید. در صورتی که متوجه افت تحصیلی کودک خود شدید و نمی دانید چگونه می توان آن ها را رفع کرد، می توانید به بهترین مرکز مشاوره در اصفهان مراجعه کرده و با شرکت در جلسات مشاوره بهترین راهکارها را در جهت کاهش عملکرد ضعیف فرزند خود در مدرسه، به کار ببرید.

کلام آخر

با شناخت اختلالات و مشکلاتی که دانش آموزان ممکن است در طول تحصیل خود با آن روبه رو شوند، می توان باعث کاهش عملکرد ضعیف فرزند خود در طول تحصیل شوید. در صورتی که هر یک از مشکلات ذکر شده در این مقاله در زمان مناسب برطرف نشود، تاثیر بسیار منفی بر روی میزان موفقیت و نحوه ارتباط کودکان با دیگران در زندگی آینده آن ها خواهد گذاشت. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره مشکلات تحصیلی دانش آموزان و نحوه برطرف کردن آن ها کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.