علائم افراد پارانوئید را بشناسید

برای توصیف کردن الگو‌های بارز رفتاری باید واژه و کلمه‌ای به کار رود که معرف آن باشد. شخصیت یک واژه برای توصیف آن است. در واقع مرکز مشاوره در اصفهان این الگو را یک الگوی پایدار و مشخص می‌داند. زیرا شخصیت مجموعه‌ای از رفتارها و هنجار های شخصی است، که برای پاسخ به تجارب بیرونی یا درون ذهنی فرد به کار برده می‌شود. در بیشتر مواقع این پاسخ به تجارب با یکسری اختلالات همراه است که موجب بروز بیماری‌ های اعصاب و روان می‌گردد. در سال‌ های گذشته این بیماری به نام اختلال پارانوئید شناخته شده است. پارانوئید به گونه‌ای پیش می‌رود تا فرد را از روند طبیعی زندگی خود خارج نماید. برای آشنایی با این بیماری و اینکه علائم افراد پارانوئید را بشناسید ، با ما در این پست همراه باشید.

پارانوئید چه نوع بیماری است ؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی علائم بیماری پارانوئید بپردازیم، بهتر است بدانیم خود آن چه نوع بیماری می‌باشد. ممکن است شما بارها نام به آن را شنیده باشید اما با علائم و نوع عملکرد آن آشنایی نداشته باشید. این بیماری یک نوع اختلال شخصیتی است، که جز مجموعه‌ های اختلال شخصیتی در گروه a می‌باشد. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، دارای افکار و رفتار های عجیب و نامتعارف هستند. آنها مبتلا به سوء ظن شدید می‌شوند. بهترین مرکز مشاوره در اصفهان این دسته از افراد را به گونه‌ای افراد بدگمان به حساب می‌آورد. اگر این بدگمانی شدیدتر گردد، فرد یک توطئه علیه خود می‌کند.

علل بروز بیماری پارانوئید چیست ؟

از نظر مراکز مشاوره در اصفهان علت اساسی و اصلی این اختلال هنوز به طور مشخص تعیین نشده. اما بسیاری از مشاوران و متخصصان در این زمینه ترکیب یکسری عوامل بیولوژیکی و روانی را با هم ممکن است، علت این بیماری بدانند. این اختلال در افرادی که اطرافیانشان دچار بیماری اسکیزوفرنی می‌باشد، بیشتر بروز  می‌دهد. در بسیاری مواقع بیماری پارانوئید ناشی از افکار و احساسات و مشکلات شخصی فرد است.

علائم افراد پارانوئید

این بیماری اصولاً از اول بزرگسالی خود را نشان خواهد داد، اما تنها با بروز یک یا چند نشانه نمی‌توان تشخیص داد که شخص به این بیماری مبتلا است. این بیماری از نظر روانپزشکی دارای نشانه‌های بارزی است که در ادامه با بعضی از این علائم اشاره می‌کنیم.

بی اعتماد بودن نسبت به افراد

این بیماری یک اختلال شخصیتی است، که اصولاً فرد دچار بدگمانی به افراد می‌گردد. این بدگمانی هیچگونه پایه و اساس منطقی ندارد و در واقع شخص بدون هیچ دلیل منطقی نسبت به اطرافیان خود بی اعتماد می‌شود. به عنوان مثال زن یا شوهر در محیط خانواده عنوان می‌کنند که طرف دیگری به او یکی خیانت می‌کند. فرد مبتلا به پارانوئید دائما در حال اضطراب و وسواس می‌باشد و دیگر تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد و خودش را تنها می‌بیند. این ترس از خیانت یا بی‌اعتمادی تا جایی ادامه پیدا می‌کند و پیش می‌رود که فرد دست به خودکشی می‌زند. در بهترین مراکز مشاوره در وهله اول این اختلال مورد بررسی قرار گرفته سپس به صورت اصولی درمان می‌شود.

حق به جانب بودن

در بخش پیش در مورد بی اعتماد بودن شخص با خانواده و دیگران صحبت کردیم. حال اگر این بی اعتمادی پیشرفت کند، یا پیشرونده باشد تبدیل به یک چالش جدی خواهد شد. در این حالت فرد دائما خود را حق به جانب تصور می‌کند و اجازه نمی‌دهد که حقی را به دیگری دهد. وقتی فرد خود را محق می‌داند یک احساس یا رابطه خصومت آمیزی با خود ایجاد خواهد کرد. مشاورانی که در مراکز مشاوره در اصفهان مشغول به فعالیت هستند، با فردی که اینگونه حق به جانب بوده صحبت کرده و راه حل‌های مناسبی را ارائه می‌دهند.

سرد بودن در روابط

افرادی که مبتلا به پارانوئید می‌باشند، در روابط خود از دیگران فاصله گرفته و تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند. آنها سعی م‌یکنند در مجالس و جمع‌ های خانوادگی حضور نداشته باشند.

خود برتر بینی

یکی دیگر از علائمی که در اینگونه افراد بروز می‌دهد، بیشتر به صورت برتر دیدن خود نسبت به دیگری است. افراد پارانوئیدی با یک لحن خیلی تحقیر آمیز با اطرافیانشان صحبت می‌کنند به طوری که به آنها کینه ورزیده و حساس بوده‌اند. این افراد به زودی از کوره در می‌روند و با تنها تلنگری عصبی می‌شوند. روحیه خشن و کینه‌توزی آن در فرد موجب می‌گردد که با هر اتفاقی به دنبال تلافی کردن باشند. بهترین مراکز مشاوره در اصفهان به این دسته از افراد کمک می‌کنند تا بتوانند بر رفتار خود کنترل خاصی را داشته باشند.

شکاک بودن نسبت به دیگری

شکاک بودن یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در این دسته افراد وجود دارد. شکاک بودن یعنی نسبت به تمام افراد اطراف خود حساسیت نشان می‌دهند به طوری که دیگران را قبول نداشته یعنی دیگران را در هر کاری مقصر  امورات می‌دانند.

پرخاشگری

اصولا افراد پارانوئیدی مدام عصبی بوده و به راحتی آرام نمی شوند و با یک پرخاشگری خاص به همراه هستند. در این دسته از افراد حتی ممکن است با اوج گرفتن عصبانیت، پرت کردن وسایل را به همراه داشته باشد. مرکز مشاوره در اصفهان با داشتن مشاوران مجرب به این دسته از افراد یاری می‌کند تا بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و میزان پرخاشگری را کاهش داده یا برطرف نمایند.

نداشتن روحیه انتقاد پذیری

افرادی که مبتلا به پارانوئید هستند، بسیار حساس می‌باشند. زیرا آنها نمی‌توانند انتقاد پذیر باشند. یعنی انتقادات و پیشنهادات دیگران را نمی‌پذیرند و در صورت پذیرش عمل نخواهند کرد پس با بررسی انتقادات می‌توان سعی در بهتر کردن خود کرد.