اختلال شخصیت کنترل گر

ویژگی شخصیت کنترل گر و نحوه صحیح برخورد با این افراد

مقدمه

فرد کنترل کننده کسی است که تلاش می کند کنترل رفتار و اختیار دیگران را برعهده گیرد. افراد کنترل گر تنها به منافع خود فکر می کنند. در صورتی که با این نوع افراد ارتباط بسیار نزدیکی داشته باشید، آن ها در زندگی شما تاثیر بسیار منفی خواهند گذاشت. چنین شخصیتی در افراد اغلب باعث ایجاد اختلالاتی از جمله خودشیفتگی، ماهیت ضد اجتماعی، اختلالات شخصیت مرزی و یا اختلال شخصیت هیستریونیک در آن ها می شود. افرادی که دارای این اختلالات هستند برای درمان نیاز به کمک دارند، در قدم اول باید تشخیص داده شود که واقعا فردی دارای اختلال شخصیت کنترل گر است یا خیر. ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با علت های ایجاد این نوع اختلال در افراد و روش های درمان آن ها، بیشتر توضیح دهیم. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اختلال شخصیت کنترل گر

افرادی که دارای اختلال شخصیت کنترل گر هستند، اغلب در بسیاری از زمینه ها، خود را موفق و پیروز می دانند. آن ها تمامی تلاش خود را می کنند تا با ایجاد فشارهای بسیار زیاد به اطرافیان خود، شخصیت آن ها و نوع رفتار و پوشش آن ها را متناسب با نظر خود، تغییر دهند. این نوع اختلال اغلب به دلیل رنج ها و مشکلاتی که فرد در زندگی شخصی خود تجربه کرده است، به مرور زمان در افراد شکل می گیرد.

زندگی با افرادی که دارای این نوع اختلالات هستند، بسیار سخت و دشوار است. در صورتی که متوجه اختلال شخصیت کنترل گر در دوستان و یا هر یک از اعضای خانواده خود شدید، بهتر است به مراکز مشاوره فردی و بالینی اصفهان مراجعه کرده و مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارید. مشاوران با ارائه راهکارهایی و دستورالعمل هایی به افراد کمک خواهند کرد تا این اختلال را درمان کنند. آن ها باید بپذیرند که نمی توانند تحت هیچ شرایطی افراد دیگر را کنترل کرده و یا رفتار آن ها را تغییر دهند. با انجام تکنیک هایی که توسط مشاورین ارائه می شود، فردی که دارای شخصیت کنترل گر است به مرور زمان می تواند بر روی کلام و نحوه صحبت کردن خود کنترل داشته باشد. یکی از مهمترین دلایلی که باعث ایجاد مشکلات در زندگی افراد می شود، نحوه کنترل زبان می باشد. برای این که بتوانید زبان خود را کنترل کرده و هر حرفی را همه جا نزنید، نیاز به تمرین های بسیار زیادی دارید.

ویژگی های شخصیت کنترل گر

ویژگی های شخصیت کنترل گر

تشخیص فردی که دارای اختلال شخصیت کنترل گر است، توسط ناظران بیرونی بسیار دشوار می باشد. تنها افرادی که با این دسته از افراد رابطه صمیمی و عاطفی دارند، می توانند متوجه این نوع اختلالات در آن ها شوند. ویژگی ها و نشانه هایی که افرادی که داری شخصیت کنترل گر هستند دارند، شامل:

منزوی کردن شما از دوستان و خانواده: فرد کنترل گر با دخالت مستقیمی که در رابطه های دوستانه شما دارد، می تواند تاثیر بسیار منفی در روابط شما بگذارند. در گذر زمان این افراد قدرت شما را سلب کرده و باعث می شوند توانایی کمتری برای مقابله با آن ها داشته باشید.

انتقاد مزمن: یکی از رایج ‌ترین نشانه ‌های یک فرد کنترل‌ کننده، توانایی آن‌ ها در انتقاد از همه چیز است، حتی چیزهای کوچکی که به ظاهر مهم نیستند. مانند سایر مشکلات در زندگی، این مشکلات معمولا به قدری کوچک شروع می شوند که شما متوجه آن نخواهید شد. در واقع، ممکن است شخصی سعی کند خود را متقاعد کند که انتقاد شریک زندگی ‌اش از او موجه است، یا این که شریک زندگی ‌اش فقط می ‌خواهد به او کمک کند تا فرد بهتری باشد. این دسته از انتقادات می تواند شامل مواردی از جمله انتقاد به ظاهر، انتخابات و علایق شخصی،  فعالیت های تحصیلی و شغلی، نوع لباس و پوشش و سایر موارد دیگر باشد.

هیچ گونه انتقادی را برای خود نمی پذیرند: با این که فردی که شخصیت کنترل کننده دارد از همه افراد اطراف خود انتقاد می کنند، ولی هیچ یک از آن ها انتقاد به خود را نمی پذیرند. این دسته از افراد به هیچ وجه توانایی شنیدن پاسخ نه را ندارند، در چنین شرایطی آن ها تمامی تلاش خود را می کنند تا با فشار بر روی اطرافیان خود آن ها را مجبور به دادن پاسخ مثبت کنند.

شخصیت کنترل گر

انجام کارهای شخصی شما را تحت کنترل دارند: افرادی که دارای شخصیت کنترل گر هستند، اکثرا علاقه مند هستند تا حرف ها، رفتار و نگرش اطرافیان خود را کنترل کنند. آن ها به گونه ای رفتار می کنند که انگار حق دارند از کلیه ی فعالیت روزانه شما مطلع باشند از جمله  موقعیت مکانی فعلی شما، کاری که در هر لحظه انجام می دهید و سایر اطلاعات خصوصی دیگر. آن ها در هنگام برنامه ریزی رویدادها و مناسبت های خاص، برنامه را در جهت دلخواه خود هدایت می کند و پیشنهاد دیگران را اصلا در نظر نمی گیرند. در صورتی که این دسته از افراد را در دوستان صمیمی و یا اعضای خانواده خود مشاهده کردید، بهتر است با آن ها کاملا محتاط گونه رفتار کنید. فرد کنترل کننده تمایل ندارد ارتباط صمیمی با افراد داشته باشد و اغلب دوست دارد در روابط خود به صورت رهبر و فرمانده باشد.

افرد بسیار حسودی هستند: یکی از نشانه های واضحی که می توان به وسیله آن به اختلال کنترل گری در افراد پی برد، میزان حسادت آن ها به افراد پیرامون خود است. آن ها به دوستان و اطرافیان شما نظرات بسیار منفی می دهند و شما را از داشتن رابطه دوستانه با اطرافیان خود منع می کنند. هر زمان که شما قصد داشته باشید با فرد جدید رابطه برقرار کنید، فرد کنترل گر به شدت واکنش نشان خواهد داد.

ازدواج با شخصیت کنترل گر

پس از ازدواج بسیاری از افراد علاقه مند هستند تا در رابطه با نحوه پوشش و یا نوع رفتار همسر خود، نظر داده و در صورت لزوم آن ها را تغییر دهند. این امر در زندگی بسیاری از زوجین اتفاق می افتد، اما در شرایطی که این دسته از نظرات به دستور تبدیل شود، نشان دهنده اختلال شخصیت کنترل گر در فرد است. آزادی نیاز طبیعی هر فردی می باشد، هر یک از زوجین می توانند در ارتباط با همسر خود نظر دهند، ولی به هیچ عنوان نباید آن ها را به انجام کار مورد علاقه خود، مجبور کنند. ازدواج با شخصیت کنترل گر و ادامه دادن زندگی با آن ها، امری بسیاری دشوار است که ممکن است تمامی افراد نتوانند از پس آن به خوبی برآیند. شما می توانید با انجام آزمون های ارزیابی روانشناختی در اصفهان در کلینیک های معتبر، به نوع شخصیت خود و اختلالاتی که ممکن است داشته باشید، پی ببرید. برای جلوگیری از این دسته از مشکلات در زندگی مشترک آینده، بهتر است قبل از ازدواج حتما چند جلسه مشاوره را طی کرده و تست های شخصیت را انجام دهید.

ازدواج با شخصیت کنترل گر

کلام آخر

با اطلاع از ویژگی ها و علت های ایجاد شخصیت کنترل گر در افراد، می توانید نحوه صحیح رفتار با آن ها را متوجه شوید. در صورتی که این نوع اختلال در روزهای ابتدایی شکل گیری آن ها در افراد تشخیص داده شود، به طبع درمان آن ها نیز بسیار راحت تر خواهد بود. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه تشخصیص و نحوه صحیح رفتار با فردی که دارای شخصیت کنترل گر است، کسب کرده باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.