آیا من هم خودشیفته ام؟

خدمات تخصصی روانپزشکی

خودشیفتگی یا نارسیسیسم همان عشق افراطی به خود می باشد. گفته شده است نارسیس یا نرگس، مرد زیبا و خوش چهره ای بود که عاشق تصویر چهره خود در آب شد. او به عشقش یعنی تصویر خود در آب نمی رسید و آنقدر با غم به لب آب می رفت که بالاخره به یک گل تبدیل گردید.

روانشناسان افرادی را که بطور افراطی عاشق خود هستند بیمارانی با اختلال روانی خودشیفتگی معرفی می کنند. کلمه نارسیسیسم به معنی تحقیرکننده، پوچ، خودپرست یا خودپسند نیز تعریف شده است. در جامعه شناسی نیز افراد مبتلا به این اختلال را افراد بی تفاوت نسبت به سرنوشت دیگران معرفی می کنند.

علت خودشیفتگی در افراد هنوز بطور کامل مشخص نشده است. محققان معتقدند که علت بروز این اختلال در افراد به احتمال زیاد بخاطر عوامل ژنتیکی، عوامل اجتماعی و عوامل روانی می باشد. پس یک عامل منفرد نمی تواند دلیل بروز این اختلال باشد.

گفته می شود مردان بیش از زنان به اختلال شخصیت خودشیفتگی مبتلا هستند. اگرچه افراد خودشیفته نشان می دهند که عزت نفس بالایی دارند و برتر از دیگران هستند، اما در عمق وجودشان از اعتماد به نفس پایین رنج می برند.

افراد نارسیسیسم ثبات احساسی ندارند. افرادی افسرده هستند و انتظار دارند دیگران با کمال طلبی آنها سازگار باشند.

خدمات تخصصی روانپزشکی

در ادامه این مقاله، مرکز مشاوره موفقیت که یک مرکز مشاوره در اصفهان می باشد، شما را به آشنایی با علائم اختلال شخصیت خودشیفتگی آشنا می کند.

نشانه های اختلال خودشیفتگی یا نارسیسیسم

  • خودشیفته خود را مهم می پندارد.
  • خودشیفته مدام به قدرت، موفقیت، زیبایی و استعداد نامحدود و عشقی ایده آل می اندیشد.
  • خودشیفته خود را خاص و منحصر به فرد می داند و تصور می کند تنها افراد سطح بالا می توانند او را درک کنند.
  • خودشیفته بسیار نیاز دارد که از طرف دیگران مورد تحسین قرار بگیرد.
  • خودشیفته خود را مستحق امتیازات خاص می داند.
  • خودشیفته از دیگران برای رسیدن به خواسته هایش استفاده می کند.
  • خودشیفته با دیگران همدلی ندارد.
  • خودشیفته به دیگران حسادت می کند. گاهی نیز احساس می کند دیگران به او حسادت می کنند.
  • خودشیفته بیش از حد به رقابت با دیگران می پردازد.
  • خودشیفته در کلامش از عبارات خودخواهانه استفاده می کند.
  • خودشیفته رفتارهایی سرشار از غرور و تکبر از خود بروز می دهد.

چنانچه فردی حداقل پنج نشانه از نشانه های بالا را دارا باشد می توان گفت که مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته می باشد. به افراد خودشیفته توصیه می شود به یک کلینیک روانشناسی در اصفهان مراجعه نمایند. درمان این اختلال از طریق روان درمانی آنهم در زمان طولانی و همراه با یک روان درمانگر با تجربه صورت می پذیرد. در درمان این اختلال از تجویز دارو نیز استفاده می شود.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.