اختلال شخصیت وسواس فکری

آموزش اصولی نحوه درمان وسواس فکری و عملی

مقدمه

وسواس فکری و عملی یک نوع بیماری روانی می باشد که فرد دچار افکارات ناخواسته و غیر قابل کنترل می شود. افرادی که دارای این نوع اختلال هستند، اغلب دارای عادات رفتاری خاصی هستند. این دسته از افراد در موقعیت های مختلف زندگی خود، دائما شرایط مختلف را از جمله چک کردن سیستم هشدار دهنده و یا قفل های منزل و سایر موارد دیگر را بررسی می کند. ایجاد تقارن و نظم در یک محیط نیز یکدیگر از مهمترین علائم و نشانه هایی است که فرد ممکن است درگیر این نوع اختلال شده باشد. اختلال شخصیت وسواس فکری باعث می شود تا فرد درگیر افکار مزاحم و آزار دهنده باشد و سلامت روحی آن نیز بسیار آسیب ببیند. در صورتی که درگیر این نوع بیماری هستید، می توانید با مراجعه به بهترین مرکز مشاوره در اصفهان روند پیشروی بیماری خود را کنترل کنید. ما در این مقاله قصد داریم درباره علائم و نشانه های افراد دارای اختلال شخصیت وسواس فکری و راهکارهایی برای درمان آن ها عنوان کنیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بیماری وسواس فکری

اختلال شخصیت وسواس فکری

آن دسته از افرادی که درگیر اختلال شخصیت وسواس فکری هستند، اغلب درگیر یک سری قوانین و مقررات بسیار خاص هستند که باعث می شود از زندگی خود نتوانند لذت ببرند. آن ها بسیاری از کارها و فعالیت های روزانه خود را نمی توانند به اتمام برسانند، از این جهت در زندگی زناشویی و حتی شغلی خود با مشکلات بسیار جدی روبه رو هستند. وسواس فکری ممکن است توسط اشیاء فیزیکی، موقعیت ها، بوها یا چیزی که در تلویزیون، رادیو یا در یک مکالمه شنیده می شوند، تشدید پیدا کند. وسواس های رایج عبارتند از:

  • ترس از آلودگی میکروب ها، خاک، سموم و سایر مواد فیزیکی و محیطی
  • ترس از آسیب ناشی از بیماری، تصادف یا مرگی که ممکن است برای خود یا دیگران رخ دهد. این امر ممکن است شامل احساس مسئولیت بیش از حد برای جلوگیری از این آسیب ها باشد.
  • افکار و تصاویر مزاحم در مورد رابطه جنسی، خشونت، تصادفات و مسائل دیگر
  • توجه بیش از حد به تقارن، دقت و نظم
  • نگرانی بیش از حد در مورد بیماری، مسائل مذهبی یا اخلاقی
  • نیاز به دانستن و به خاطر سپردن چیزها

افسردگی و وسواس فکری

اغلب افرادی که درگیر وسواس فکری هستند، ممکن است افسردگی را نیز تجربه کنند. این دسته از افراد نمی توانند فعالیت های روزانه خود را به درستی انجام دهند، از این جهت آن ها ممکن است درگیر افسردگی های بسیار شدیدی شوند. افرادی که درگیر استرس هستند، ممکن است افسردگی در آن ها شدت بیشتری پیدا کند. چند نمونه از رفتارهایی که افراد دارای اختلال وسواس فکری انجام می دهند شامل:

  • شستن بیش از حد دست ها، دوش گرفتن و مسواک زدن
  • نظافت و شستن بیش از حد خانه، وسایل منزل، مواد غذایی، ماشین و سایر مناطق
  • بررسی بیش از حد قفل ها، وسایل برقی و گازی و سایر موارد مرتبط با ایمنی
  • تکرار فعالیت ها و اعمال معمول مانند خواندن، نوشتن، راه رفتن، برداشتن چیزی یا باز کردن در
  • اعمال قوانین و الگوهای سفت و سخت برای قرار دادن اشیاء، مبلمان، کتاب، لباس و سایر اقلام
  • لمس کردن، ضربه زدن یا حرکت دادن به روشی خاص یا در تعدادهای مشخص
  • نیاز به سوال پرسیدن مداوم یا اعتراف برای کسب اطمینان

برای درمان افسردگی و وسواس فکری خود، بهتر است به بهترین کلینیک های مشاوره ای که در این زمینه فعالیت می کنند، مراجعه کنید. مراکز مشاوره فردی و بالینی اصفهان با ریشه یابی اصولی عوامل ایجاد وسواس فکری در افراد، در بهبود و درمان این نوع بیماری به شما عزیزان کمک می کنند.

افسردگی و وسواس فکری

ریشه های وسواس فکری

عوامل مختلفی از جمله عوامل ارثی و ژنتیکی، ناهنجاری های شیمیایی، ساختاری و عملکردی در مغز و سایر موارد دیگر می تواند باعث ایجاد وسواس فکری در افراد شود. رویدادهای استرس زا زندگی، تغییرات هورمونی و ویژگی های شخصیتی نیز می توانند باعث ایجاد این نوع اختلال در افراد شود. آن دسته از افرادی که دچار وسواس فکری هستند، ممکن است در زندگی خود مجبور به انجام رفتارهای اجباری و عادت گونه شوند.

ریشه یابی اختلال شخصیت وسواس فکری و درمان اصولی آن، تنها توسط روانشناس های متخصص قابل انجام می باشد. روانشناسان می توانند با انجام تست هایی، علت ایجاد وسواس فکری را ریشه یابی کنند. جهت اطلاع از میزان سلامت روان خود، بهتر است به کلینیک های مشاوره مراجعه کرده و از خدمات آن بهره مند شوید.

درمان وسواس فکری عملی

درمان وسواس های فکری شامل درمان های روانشناختی، تکنیک های مدیریت اضطراب و استفاده از داروهای خاص می باشد. درمان وسواس فکری با هدف تغییر الگوهای تفکر، باورها و رفتارهایی است که ممکن است باعث ایجاد اضطراب و علائم وسواس فکری شود، می تواند از شدت پیشروی این نوع بیماری در افراد جلوگیری کند. بخشی از درمان شامل قرار دادن فرد در شرایطی است که وسواس های او را تحریک کرده و در عین حال به او کمک می کند تا اجبار و رفتارهای اجتنابی خود را کاهش دهد. درمان شناختی رفتاری باید با یک متخصص سلامت روان ماهر و متخصص انجام شود.

درمان وسواس فکری عملی

تکنیک های مدیریت اضطراب می تواند به فرد کمک کند تا علائم خود را مدیریت کند. چنین تکنیک هایی می تواند شامل تمرین آرام سازی، تکنیک های تنفس آهسته، مدیتیشن تمرکز حواس و کنترل آن باشد. این تکنیک ها نیاز به تمرین منظم دارند و اگر همراه با یک برنامه رفتار درمانی استفاده شوند، مؤثرتر هستند. برخی از داروها، به ویژه داروهای ضد افسردگی در طول درمان این نوع بیماری اغلب استفاده می شوند. عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی ممکن است شامل تهوع، سردرد، خشکی دهان، تاری دید، سرگیجه و خستگی باشد، این اثرات اغلب پس از چند هفته اول درمان کاهش می یابد. اگر عوارض جانبی شما شدید است یا برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. معمولا چندین هفته طول می کشد تا دارو اثراتی را ایجاد کند، هنگام کاهش یا قطع دارو، دوز باید به آرامی تحت نظارت پزشک کاهش یابد.

مشاوره برای درمان وسواس فکری

مشاورینی که در این زمینه فعالیت می کنند قادر هستند با ارائه تکنیک ها و انجام تمرین هایی، الگوهای رفتاری افراد را تغییر دهند. درمان این نوع بیماری به شرایط بیمار و نحوه برخورد با آن ها بستگی دارد. بیماری وسواس فکری بدون شرکت در جلسه های مشاوره و به خودی خود درمان نمی شود.

مشاوره برای درمان وسواس فکری

روانشناس خوب در اصفهان که در زمینه درمان اختلال شخصیت وسواس فکری فعالیت می کنند، می توانند از پیشرفت بیماری در افراد جلوگیری کنند. در صورتی که کوچک ترین علائم و نشانه های این نوع بیماری روانی را در خود مشاهده کردید، می توانید با مراکز مشاوره مراجعه کنید. شرکت در کلیه ی جلسه های مشاوره امری ضروری می باشد. شما عزیزان می توانید پس از طی کردن جلسه های مشاوره خود، از انجام فعالیت های اجتماعی لذت برده و زندگی بسیار شاد و موفقی داشته باشید.

سخن پایانی

وسواس فکری، رفتارها یا اعمال ذهنی تکراری هستند که فرد احساس می‌ کند در پاسخ به یک وسواس مجبور به انجام آن ها می باشد. افرادی که درگیر این نوع بیماری روانی هستند، زندگی اجتماعی آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. برخی از مشکلاتی که فرد در طول زندگی خود تجربه می کند و عوامل ژنتیکی و ارثی می تواند باعث ایجاد این نوع بیماری در افراد شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله در رابطه با نشانه ها و علائم بیماری روانی وسواس فکری و راهکارهایی برای درمان آن کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.