شناخت تیپ های شخصیتی

کلینیک روانشناسی در اصفهان

وقتی از شخصیت سخن به میان می آید، منظور کلیه صفات یک فرد می باشد. صفاتی که خلق و خوی او، روابطش با دیگران، نوع برخورد و مقابله او با مسائل، خوش بین یا بدبین بودن، انعطاف داشتن یا نداشتن و مسائلی از این دست را نشان می دهد.

افراد در علم روانشناسی در یکی از سه دسته سالم، بیمار و نرمال قرار می گیرند. افراد سالم اختلال روانی ندارند. افراد بیمار به یک یا چند اختلال روانی مبتلا هستند و افراد نرمال که تعداد بسیاری در این دسته قرار دارند، دارای مشکلات روانی خاصی هستند که بسته به فرهنگی که در آن زندگی می کنند مورد مقایسه قرار می گیرند. منظور این است که فردی که مشکل روانی اش در یک جامعه طبیعی است، در جامعه ای دیگر بیمار روانی شناخته می شود. مانند دروغ گفتن، شراب خوردن یا حتی مهرطلبی که ممکن است در جامعه ای بیماری نباشند اما در جامعه ای دیگر بیماری تلقی می شوند.

مرکز مشاوره موفقیت در ادامه این مقاله شما را با شانزده تیپ شخصیتی متفاوت آشنا می سازد. این تیپ های شخصیتی از طریق تست شخصیت مایرز-بریگز که یک پرسشنامه شخصیت شناسی است مشخص می شوند. با مراجعه به مرکز مشاوره در اصفهان و دادن آزمون MBTI یا مایرز-بریگز، می توان علاوه بر شناخت تیپ شخصیتی خود و آشنایی با زیربنای فکری، نگرشها و برداشتهای خود، به پیش بینی رفتارهای خود، درک خود از جهان پیرامون و چگونگی تصمیم گیری های خود پی ببریم.

بر اساس پرسشنامه مایرز-بریگز که از معتبرترین آزمونهای شخصیت شناسی در دنیا می باشد و با توجه به اینکه هر فرد ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد خود را دارا می باشد، همه ما در یکی از این شانزده تیپ شخصیتی قرار می گیریم.

کلینیک روانشناسی در اصفهان

آزمون تیپ های شخصیتی MBTI، چهار بعد شخصیت درونگرا-برونگرا (E/I)، حسی-شهودی (N/S)، احساسی-فکری (T/F) و ملاحظه کننده-داوری کننده (J/P) را می سنجد.

در بعد درونگرا-برونگرا، این سوال مطرح می گردد که انرژی فرد از کجا تامین می شود؟

در بعد حسی-شهودی، این سوال مطرح می گردد که فرد بیشتر چه نوع اطلاعاتی را متوجه می شود؟

در بعد احساسی-فکری، این سوال مطرح می گردد که فرد چگونه تصمیم گیری می کند؟

در بعد ملاحظه کننده-داوری کننده نیز این سوال مطرح می گردد که فرد از چه روشی برای سازمان دادن زندگی خود استفاده می کند؟

شناخت تیپ شخصیتی باعث می شود با آشنایی با توانایی ها، نقاط قوت و ضعف خود، در زمینه های مختلف زندگی از جمله انتخاب رشته تحصیلی، شغل، شریک کاری و زندگی تصمیم گیری های درستی داشته باشیم و از انتخاب های خود بیشترین بهره را ببریم.

از ترکیب چهار بعد نام برده شده، شانزده تیپ شخصیتی بدست می اید که در زیر به توضیح هر یک می پردازیم.

کلینیک روانشناسی در اصفهان

تیپ شخصیتی ISTJ

افرادی جدی، آرام، منظم، متعهد، عملگرا، وفادار و پیرو سنت ها، واقع بين و منطقی هستند. تاکید آنها بر انجام دادن درست و به موقع كارها می باشد. رعايت اصول و قوانين در تمامی ابعاد زندگی برای آنها اهمیت ویژه ای دارد.

کلینیک روانشناسی در اصفهان

تیپ شخصیتی ISFJ

افرادی متعهد، مسئولیت پذیر، آرام، هوشیار، خونگرم، دقیق، فعال، زحمت کش و وفادار هستند. آنها به احساسات و افکار افرادی که برایشان مهم هستند اهمیت می دهند. محیط کاری و خانوادگی آنها گرم، صمیمی و دوستانه است.

کلینیک روانشناسی در اصفهان

تیپ شخصیتی INFJ

افرادی صمیمی هستند. کارها را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند. در تمام امور در جستجوی معنا هستند. به منافع دیگران اهمیت می دهند. از اینکه به دیگران انگیزه بذدهند لذت می برند. به ارزشهای خود متعهد هستند.  و همیشه دوست دارند به دیگران انگیزه دهند. کلینیک روانشناسی در اصفهان

تیپ شخصیتی INTJ

افرادی مستقل، متعهد، با انگیزه و مصمم در رسیدن به اهداف خود هستند. این افراد روش های خاص خود را در به سرانجام رساندن کارها دارند. به راحتی ایده و نظر دیگران را قبول نمی کنند و توقع آنها از خودشان و دیگران بالاست.

مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

تیپ شخصیتی ISTP

افرادی انعطاف پذير، سازگار با هر شرایطی، منطقی، راه حل محور با قدرت تحلیل بالا برای حل مسایل و علاقه مند به علت و معلولی مسایل هستند.

بهترین مرکز مشاوره در اصفهان

تیپ شخصیتی  ISFP

افرادی متعهد، وفادار، مهربان، حساس، خونگرم و آرام هستند. این افراد در لحظه حال زندگی می کنند. حریم خصوصی خود را دارند. علاقه ای به کشمکش و دعوا ندارند. عقاید خود را بر دیگران تحمیل نمی کنند.

مرکز مشاوره خانواده در اصفهان

تیپ شخصیتی INFP

افرادی کنجکاو، آرمان گرا، متعهد و وفادار به زندگی و ارزش های خود، سازگار و انعطاف پذیر هستند. این افراد کاتالیزورهای خوبی برای پیاده سازی ایده ها هستند. دیگران را درک می کنند و آنها را برای رسیدن به اهدافشان یاری می کنند.

روانشناسان خوب در اصفهان

تیپ شخصیتی INTP

افرادی آرام، اجتماعی، انعطاف پذیر، سازگار با شرایط، انتقادگر، تحلیلگر، منطقی، دقیق، اهل نظریه و تئوری هستند. این افراد از توانایی تمرکز بالایی در حل مشکلات برخوردارند و بدون فکر چیزی را قبول نمی کنند.

خدمات تخصصی روانپزشکی

تیپ شخصیتی ESTP

افرادی انعطاف پذیر و عملگرا هستند. این افراد دوست دارند به سرعت به نتیجه برسند. برای حل مسایل با انرژی اقدام می کنند. اهل نظریه و تئوری نیستند. تمرکزشان بر لحظه حال است. علاقه ای به برنامه ریز یبرای آینده ندارند. از یادگیری لذت می برند. از انجام فعالیت با دیگران لذت می برند.

خدمات تخصصی روانپزشکی

تیپ شخصیتی ESFP

افرادی اجتماعی، خونگرم، واقع بین و انعطاف پذیر هستند. از زندگی و فعالیت در کنار دیگران لذت میبرند. محل کار آنها شاد است. با امور به خوبی کنار می آیند. از یادگیری مهارت های جدید در کنار دیگران لذت می برند.

روانشناسان خوب در اصفهان

تیپ شخصیتی ENFP

افرادی پر اشتیاق، انعطاف پذیر و دارای ایده های جدید هستند. این افراد زندگی را پر از فرصت می بینند. بین وقایع به سرعت ارتباط برقرار می کنند.  با اطمینان و طبق الگوهای مشاهده شده حرکت می کنند. تایید دیگران را طالب هستند. از دیگران به راحتی قدردانی و حمایت می کنند. از قدرت کلام موثری برخوردارند.

بهترین مرکز مشاوره در اصفهان

تیپ شخصیتی ENTP

افرادی باهوش، پر انرژی و تحلیل گر هستند. در صحبت کردن مهارت دارند. مسایل چالش برانگیز را به راحتی حل می کنند. در سطح عالی به ارائه تحلیل استراتژیک می پردازند. به مقصد دیگران به راحتی پی می برند. از کارهای روتین زود خسته می شوند. همیشه به دنبال کارها و فرصت های جدید هستند.

بهترین مرکز مشاوره در اصفهان

تیپ شخصیتی ESTJ

افرادی عملگرا، واقع بین، قاطع و مصمم در تصمیم گیری و رسیدن به اهداف خود و متوجه به جزئیات هستند. این افراد افراد و پروژه ها را به خوبی سازمان می دهند. تمرکزشان بر کارایی بالاست و مجموعه ای از استانداردهای منطقی برای خود دارند.

مرکز مشاوره در اصفهان

تیپ شخصیتی ESFJ

افرادی هوشیار، خونگرم، مددجو، علاقه مند به همکاری با دیگران برای انجام دقیق امور و وفادار هستند. این افراد به نیاز دیگران اهمیت می دهند. از اینکه مورد نیاز دیگران باشند و از آنها قدردانی شود لذت می برند.

مرکز مشاوره در اصفهان

تیپ شخصیتی ENFJ

افرادی مهربان، انسان دوست، مسئولیت پذیر، وفادار، اجتماعی و حساس هستند. این افراد برای دیگران، احساسات و نیازهای انها ارزش قائلند. توانایی دیگران را کشف می کنند و به آنها در رسیدن به اهدافشان یاری می رسانند. برای رشد افراد نقش کاتالیزور دارند و در رهبری از مهارت بالایی برخوردارند.

خدمات تخصصی روانپزشکی

تیپ شخصیتی ENTJ

افرادی رک گو، قاطع، مصمم در ارائه ایده های خود و با علم و آگاهی هستند. این افراد در رهبری موفق عمل می کنند. به راحتی سیاست ها و رویه های ناکارآمد را شناسایی می کنند. توانایی زیادی در پیاده سازی سیستم هایی برای حل مسائل دارند. از برنامه ریزی و هدف گذاری و همچنین ارتقاء دانش خود، بکارگیری آن و انتقال دانش خود به دیگران لذت می برند.

لازم به ذکر است که هیچکدام از تیپ های شخصیتی بالا بر دیگری برتری ندارد. اینها ویژگی های شخصیتی متفاوت افراد را نشان می دهند که با شناخت آنها در خود و دیگران می توانیم از زندگی، روابط، کار، تحصیلات و کلیه امور زندگی خود لذت و بهره ببرید. شما عزیزان می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان، از کلیه خدمات روانسنجی از جمله انواع تست های روانشناختی بهره ببرید.

مرکز مشاوره موفقیت بهترین کلینیک روانشناسی اصفهان

مشاوره خانواده، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل و بعد از طلاق، مشاوره فردی، مشاوره شغلی و تحصیلی، کلیه خدمات روانپزشکی، مشاوره کودک و نوجوان، بازی درمانی، روان درمانی، نوروفیدبک، مشاوره تغذیه، ارزیابی روانشناختی و ارائه سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی عمومی، تخصصی و پژوهشی از جمله فعالیت های مرکز مشاوره موفقیت به عنوان بهترین مرکز مشاوره در اصفهان با بهره مندی از روانشناس خوب در اصفهان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.